Vi testar 6:1-metoden

IMG_0879

I dag är jag själaglad och lätt om hjärtat eftersom jag kliver av dygnet runt-beredskapen för sajten som jag jobbar med. Det har på inget vis varit betungande dagar, men det är alltid underbart att släppa telefonen.

Släppa telefonen ska förresten min kille göra i helgen, han planerar ett tyst dygn. Och jag funderar på att haka på så gott det går. Det vill säga inte surfa, inte använda telefonen mer än till det nödvändiga (typ svara om familjemedlem ringer), låta datorn ligga, inte använda några pengar. Det sista praktiserar ju jag nästan varje dag nu och det går strålande.

Den här idén fick han från helgens DI Weekend, där Jan Gradvall refererade till ett avsnitt av Tendens i P1. Jag laddade genast hem och lyssnade. Det handlade om en prästfamilj som beslutat sig för just det här. Ett dygn i veckan utan surf, pengar och dator. 6:1-metoden, kallar de det.

Själv är jag inte alldeles säker på om jag vill vara utan dator just nu för jag har så många roliga projekt. Men surf och pengar låter jag gärna vara. Självklart måste en få skapa sin egen variant. Det ska bli spännande att se vad som händer med oss! Du kanske tror att jag är ironisk när jag skriver så, ett dygn liksom, vad kan hända? Men jag tror att det kommer att påverka mer än vi kanske först tänker oss.

Semesterbilden ovan har jag lagt in just därför att det där och då var så påtagligt för mig – dagarna utan internet var de bästa. Då lyckades jag hålla närvaron. Och de dagar internet fanns drogs jag till det, hade svårt att låta bli. Ocharmigt.

Missförstå mig dock inte. Jag älskar internet, hela mitt liv bygger på det, jag jobbar med det, njuter av det. Men jag älskar godis också och det pausar jag gärna från ibland för att kunna njuta extra när det väl står där igen!

Och så tänker jag på när vi var i Jordanien förra året och fick prata oss fram till vilka länder som låg runt omkring. För vi kunde inte googla. Och jag funderade: kan vi egentligen ingenting? Utom hur vi snabbast tar reda på svaret? Pinsamt kändes det.

Det är väl precis det som är grejen med 6:1. Att påminna oss, eller i alla fall mig, om att lägga den där internettiden rätt. Jag vill blogga, läsa bloggar, titta på foton och andra grejer jag älskar. Men lägga mindre tid på sånt som bara är slentrian. Att kolla vad det är på teven eller att slå upp saker som jag egentligen redan vet.

Just do it! heter det ju.

Så nu gör vi det.

Stänger du av internet ibland?

13 reaktioner på ”Vi testar 6:1-metoden

  1. Jag har slutat med att titta på tv på morgonen, det blev en jättestor skillnad. Inga telefoner eller Ipads i sovrummet och det känns som en logisk fortsättning att göra som ni ska göra. Tack för inspirationen!

    Gilla

    1. Ja det är det kanske, för vi började där ni är nu! Inga tekniska prylar i sovrummet alltså. Det tog faktiskt några dagar att vänja sig, men blev enormt skönt. Tv på morgonen har jag faktiskt aldrig haft, däremot lyssnar jag ibland på radio. Men det kräver ju mindre uppmärksamhet. Tack snälla!

      Gilla

  2. Hej!

    Jag och min sambo bestämde lite som nyårslöfte att ha två analoga kvällar i veckan där vi inte tillåts surfa med mobiler, paddor eller datorer, inte titta på tv heller. Det fungerar bra. Vi snackar, läser bok/tidning, fixar hushålls saker tillsammans mer än förr. Nu blir det inga långa stunder då det är en kväll efter jobbet och dessutom tränar vi en hel del båda två. Så ca 1-2 tim bara. Men det är en början i alla fall som kanske utvecklas till något mer? Skulle vara kul, spännande att prova en hel lördag/söndag!

    Lycka till för er!

    Kram Tina

    Gilla

  3. Alltså jag har precis lärt mig att inte kolla mailen när jag är ledig… Så nä, jättedålig på att koppla ner. Funderar på hur det skulle vara utan internet, jag skulle kunna virka (fast virkbeskrivningen jag följer finns på en blogg) Boken jag läser har jag på ipaden… Inte ens vanlig radio har jag längre, bara i datorn och diverse appar. Borde verkligen tänka igenom vad fan jag sysslar med

    Liked by 1 person

    1. Känner igen mig i allt du skriver Hanna! Det här känns som en bakvänd grej att säga, men det senaste året har jag märkt att jag avdigitaliserat mig på vissa punkter. Börjat läsa morgontidningen och böcker på papper igen, tog bort jobbmejlen hur privata telefonen och la aldrig tillbaka den igen. Saknar en vanlig radio som inte sätta på och av med telefonen (vi har Sonos). För plötsligt känns det löjligt! Återstår att se hur vi klarar helgen, för som du skriver – allt är digitalt, typ.

      Gilla

  4. Coolt! Tyvärr tror jag att man behöver ett par dagar i sträck för att liksom vänja av sig. Gissar att det är ett par dagar av frustration innan man kommer till ro och lyckas njuta av det. Att ta en dag i veckan kanske blir att man bara får frustrationen? Men jag vet inte, det kanske blir hur bra som helst. Jag har funderat på en hel vecka. Förslagsvis i samband med semester. Men det vetitusan om jag överlever…. Jag tror jag ska prova din 6:1 variant i alla fall. En kul utmaning som jag tror de flesta skulle må bra av! Som en start.

    Gilla

  5. Ett tyst dygn låter toppen, och välbehövligt. Jag ska nog försöka mig på det. Jag vet inte om jag har stängt av internet helt någon gång, men facebook, instagram och bloggar pausar jag från emellanåt och det kommer naturligt när det behövs.

    Gilla

  6. Du är klok som en bok min vän!
    Jag blir automatiskt betydligt mindre i behov av internet varannan vecka då vi har lilltjejen hos oss. Positivt! OCH på semestern, då används det bara någon minut om dagen – om ens det. Så skönt och en kan ju fråga sig varför en inte applicerar det mer i det ”vanliga” livet.
    6:1 låter toppen

    Gilla

Säg nåt!

