Detoxa plånboken – hej då slentriankonsumtion

Att detoxa livet, del två! Läs del ett här.

Jag har bestämt mig för att inleda den här veckan med fyra helt konsumtionsfria dagar. Det vill säga, jag ska vare sig dra kortet eller använda kontanter förrän tidigast på torsdag kväll. Mina kolleger fnissade lite och tyckte att fyra dagar var ungefär lika meningsfullt som noll .

Vilket gör att jag oroar mig lite för deras mattekunskaper (kan en söka hjälp???).

Tanken är givetvis att överföra tänket till alla veckor och skälet är att jag hela tiden känner mig stressad av känslan av att eventuellt behöva något. Från egna kettlebells till en ny yogamatta eller utfyllnad till matlådan, slentrianlunch på stan, en annan choklad än just den jag hade hemma, eller bara en extra havremjölk utifall att om den jag har tar slut… eller andra grönsaker att pressa juice av just i dag. *skratta gärna hånfullt här* Hello expert på att hitta skäl att konsumera. Ja, det är i grunden ett löjligt i-landsproblem men ändock irriterande. Nu löser jag det.

Målet är att bli bättre på att planera vad jag behöver och gärna radera småduttandet. Visst kommer jag att spara pengar, men framför allt vill jag spara energi, tid och funderingar. Det är ju egentligen skit samma om jag äter makaroner eller penne till middag, men för mig som har ett Ica sju meter bort går det alltid att ändra sig i sista sekund. Känns en gnutta ovettigt att ens lägga tid på funderingar av det slaget.

Dessutom, det kan jag inte förneka, känns det trist därför att slentrianens starka flod dränker guldkanten. Att alltid kunna få vad jag vill förtar glädjen. Guldkanten tänker jag därmed behålla, till exempel så här: om någon jag gillar vill äta lunch eller fika eller annat kul en måndag kommer jag givetvis inte tacka nej till det. Som vanligt finns det nyanser (utom den här veckan som är blankt köpstoppig till och med torsdag kväll!).

Du som har hängt med här ett tag vet att jag har haft konsumtionsfritt med mycket lyckat resultat tidigare. Den medvetenheten hängde med i, tja, över ett år. Läs här och få konkreta tips här.

Känner mig redan lite renad inombords. Aaaaaah.

21 reaktioner på ”Detoxa plånboken – hej då slentriankonsumtion

  1. Jag o sambon satt o skrev en ” dra in på och tänka smart-plan.”
    Just det där småskiten som slinter ner när man bara skulle ha ägg. O små pryttlar till hemmet som inte behövs på riktigt.
    Vi ska även ha en fast summa (gärna lite stram) som vi sätter över till gemensamma icakortet, o betala med det. Har man då bara 300 kr kvar sista veckan får det gå ändå!
    Försöka skriva matlista efter vad det är rabatter på osv.

    Förhoppningsvis får vi lite extra slantar över till sparkontot.

    Gilla

  2. Åh, är precis i samma skede nu! Skillnaden är att mitt konsumtionsförbud höll i cirka två dagar och nu har jag 100 straffburpees att utföra istället…. Men jag håller helt med om att det mesta sitter i stressen att ”eventuellt behöva något”. Jag behöver ju inte heller något _egentligen_. Som student vore det fint att spara några kronor också. Det är en sån befrielse de gånger en kommer på sig själv med att ”oj, jag har inte använt kortet på flera dagar”.

    Gilla

  3. Men det där funkar ju bara om man har sig själv!

    Precis när jag börjat med det dära, så behöver ett barn glasögon, ett annat nya täckbrallor, ett tredje ska börja på scouterna och så ska jag köpa kakel, tejp och fogskum :-(

    Gilla

  4. Gud detta var mitt i prick! Jag detoxar badrumskåpet.. för där ”sätter jag guldkant utan att sätta guldkant för guldkanten drunknar i slentrianfloden” jämt och ständigt. Steg 2 får bli hela plånboken. Jag har ett mål för 2015 att hitta ett inre lugn, och en av puckarna i det målet är att vinna över kassaflödet.

    Gilla

  5. Jag gör liknande! Nu efter jul är min hjärna helt konsumtions-fuckad..
    Det är lite lättare här på landet då jag faktiskt måste ta mig iväg en bit för shopping och så, men jag märker att jag handlat mycket mer på ica än tidigare då jag köper ”bara för att” som du beskriver här. Håller helt med om att guldkanten faktiskt försvinner när man hur enkelt som helst bara kan köpa allt som önskas. Jag detoxar också nu, det behövs!

    Gilla

  6. Jag har just haft en riktig shoppingmånad -jul, syster som fyllt jämnt, vinterutrustning och så lite unna till mig själv – jag ska hedra din kloka idé genom att inte shoppa innan torsdag (förutom till systerdotter som blir så ledsen om hon inte får en fölsedagspresent).
    Det ska nämligen flyttas snart så ujuj vad det kommer dras kort 😁

    Gilla

  7. Jag laddar för ytterligare ett år med en 500 kronors-februari. (februari är ju en ypperlig utmaningsmånad, kort och bra).

    När räkningarna är betalda tar jag ut femhundra kronor (kontanter ska det vara, bara för att det är något att ta på), och så ska denna peng räcka till ALLT under februari. Allt från mat (skafferi- och frysrensning ftw) till nöjen. Jag hade hela 59 kr kvar av min femhundrig sista februari förra året!

    Egentligen var det ju inte så svårt, och inte behövde jag försaka särskilt mycket heller, mest bara tänka efter före på sådana där slentrianutgifter. Eftersom det gick så bra i fjol kör jag snart igen, och har fått med mig några fler på samma tåg!

    Gilla

  8. Ja jösses! Dethär upplägget tilltalar mej massor! Jag har haft köpstopp både hard och light tidigare, men att göra som du beskriver nu låter…. aaaaah! Tack helt enkelt!

    Gilla

  9. Jag visste det! Det fanns en plan/projekt för veckan. Jag blir så imponerad av din förmåga att reflektera över vardagen och samtidigt testa små förändringar! Men om jag panikartat behöver fikasällskap i veckan så är det väl ok att locka med dig ut om jag bjussar, eller? ;)

    Gilla

  10. Åh vad jag känner igen mig. Och jädrar vad skönt det är när man lyckas bryta det där slentrianhandlandet av saker man inte behöver och förmodligen redan hade i en annan färg eller nåt. Lycka till!

    Gilla

Säg nåt!

