Världens bästa dryck

vattenglas

Den här fredagen har vi ägnat åt en utmärkt blandning av fin- och fulkultur. En snabb men fräsch thaibuffé efter jobbet, in till Dramatens lilla scen och sväva i väg i konstens egna lilla värld. Vi såg Mannen utan minne, den var kul, vi tyckte om den!

På vägen hem, efter salt thai och timmar på teatern, var det inte champagnebarer som lockade. Vi ville inte ha IPA eller Cava eller Margarita. Vi ville ha vatten. Liter- och åter litervis med vatten. Utan bubblor eller citroner eller smaker. När allt kommer omkring är det världens bästa dryck.

Vad gjorde du av din fredagskväll?

Om mitt hår bara började med yoga…

Alltså, detta! Skrattar ihjäl. Ur Resumé:

De nya håryogapositioner som Edelman Deportivo tillsammans med yogaexperten Freja Kjellberg Borchies har tagit fram fokuserar på hårets välmående.

– Håryoga är som yoga, fast för håret och är framtaget för att på ett lekfullt och avslappnat sätt få folk att ta hand om och lära känna sitt hår. Tanken är att få in det som en vardagsrutin, i 5-10 minuter innan du hoppar in i duschen, säger Freja Kjellberg Borchies.

Om mitt hår börjar med yoga… dåååå kommer jag äntligen att bli lycklig! Väl..?

Hihi. Roligaste på länge.

Pigg och hälsosam

warrior-2
Så ljuvligt det är att pigga på sig! Och vad roligt det är att jobba ändå. Efter FEM dagar hemma, krasslig, skittrött, långt från omvärlden var det lätt att ta itu med surdegarna. Sätta sig vid datorn och bara göra. Fnissa med kollegerna, så himla glad över att de finns.

Att komma tillbaka efter att ha varit krasslig är alltid en sådan ljuvlig åter-till-livet-känsla. Jag tänker vänta ett tag till med att träna och sånt, det här får bli en pausvecka från Stronglifts. Nog för att jag skulle orka, men jag tänker inte riskera några återfall till snorland. Det är så sjukt trist att gå runt och vara täppt. Tack Någon för näskannan! Denna braiga grej.

Vad är det första du gör när du har varit sjuk? Eller det bästa?

Mitt bästa kommer nog bli att komma igång med träningen igen. Men det första var att njuta av känslan att orka snabba på stegen hem, att fnissa till podden i öronen och känna att jag såg lika pigg och hälsosam ut som jag kände mig.

Cashewdryck

cashew-dryck 

I morse testade jag för första gången den här cashewdrycken som låg i min goodiebag på Yoga Games. Snygg! Och god. 

Jag tycker att en ska vara medveten om att en betalar för i första hand vatten, ett par procent nötter (tre i den här) och ett par olika tillsatser när en köper en sådan här dryck. 

Personligen är jag helt okej med det, det är en smidig och god produkt och det passar mig utmärkt att kunna köpa när jag inte hinner göra egen. Är trots allt inte husmor på femtiotalet. Vill inte vara det heller. Men jag tycker att en ska ha koll på läget och innehållsförteckningen, det tycker jag alltid, och ha en medvetenhet runt vad en köper.

Cashewmjölk har jag förresten aldrig gjort själv, det blir ofta mandel för mig. Men smaken var verkligen god så nu är jag peppad att göra egen!

Här nere beskriver jag på typ en minut hur du enkelt gör nötmjölk själv hemma. Enjoy!

Vilken är din favoritnötmjölk?

Segheten

jordnots-smoothie

Jag fajtas med ett segt virus eller så just nu. Någon som känner igen? Det började med en sen middag med lite för gott vin för två veckor sedan. Natten efter sov jag för lite och vips var jag täppt och slemmig. Mottaglig. Det vill liksom inte släppa!

Näskannan (tack bästa Maria för den!) är min bästa vän och jag skulle kunna sova dygnet runt. Har pausat och vilat hela den här veckan men nu får det räcka. I morgon tänkte jag vakna upp FRISK! Preppar så gott jag kan med bra mat, te och att visualisera mitt vanliga energiska jag som glatt hoppar till jobbet i en fin och peppig klänning i morgon.

Någon mer som dras med något segt?

Blåbärsbullar

friendly-food-blabarsbulle-deg friendly-food-blabarsbulle1

Precis som många andra bloggkompisar har jag skrivit en del om Hur bra som helst-Hanna och recept jag gjort ur hennes Friendly food. Som lingonbrödet och chiasylten här. Gluten- och mejerifritt och allmänt bra grejer som alltid blir bra och är lätta att få till. Magiskt!

Men de här blåbärsbullarna, de har jag bestämt glömt att rapportera om! De gjorde jag i vintras och det ligger fortfarande en liten påse kvar i min frys. Så fort jag råkar få syn på påsen tar jag en. Älskar gotteförråd!

Jag är ingen bull- eller fikatjej i vanliga fall, men de här är verkligen goda. Söta men också tuggiga, lite motstånd och bra krisp i degen. Och som jag skrev i inlägget om chokladmousse – det är onekligen ändå himla trevligt att äta fika till mellis. Och veta att det är bra för mig!

Recept på blåbärsbullarna hittar du här.

friendly-food-blabarsbulle3