Nu tar jag lite ansvar och hoppar av slentrianen

Namnlöst-1

Hörrni nu är det måndag igen och jag ska berätta om ett projekt som jag mumlade om för en vecka sedan. Det handlar inte om någon utmaning eller träningsgreja, utan om en åttio dagar lång period där jag tänker varva ner och samla ihop mig så att min hjärna (och kropp) är i utmärkt form redan innan sommaren. I morgon är det nämligen precis åttio dagar kvar till min favorithögtid midsommar! Ja, och så är det snart påsk och ledigt och jag har en paus mellan jobbprojekten så det passar himla bra.

Jag tänkte kalla det för åttio dagar bliss, #Bliss80d.

Idén kommer sig av en vårvinter där mycket har gått på högvarv och min känsla när jag ser tillbaka är att jag knappt minns vad jag har gjort eller tyckt eller önskat – veckorna har runnit genom mina händer. När jag tänker på många saker som jag gillar, som kvalitetstid med nya och gamla familjen, spendera tid utomhus eller gå långa promenader med kära vänner kan jag för det mesta sätta ett har inte framför.

Men, det är ointressant nu. För nu tänker jag ägna mig massa mycket åt grejer jag gillar. Det kommer liksom inte ramla över mig. Jag måste fixa min egen göttighet. Min egen bliss.

Skärmdumparna nedan från Urban dictionary säger liksom allt.

Skärmavbild 2015-03-30 kl. 18.56.05 Skärmavbild 2015-03-30 kl. 18.56.16

Så, vad ska jag göra då? Tja, det mesta går ut på att vara lite himla medveten och mest hela tiden stanna upp och tänka de där orden vänta nu, tar det här valet mig mot en plats där jag vill vara? Eller är jag på väg att ramla ner i en trökig slentrianspiral? Energi in = energi ut. Ju. Och så lite ungefär det här:

  • Var ute massor, så fort chansen ges!
  • Röra mig med hjärtat och vara flexibel i min träning. Jag är så inspirerad av intervjun med den här megababen som packar för alla möjligheter och sedan gör exakt det hon är sugen på just den dagen. Bliss, bliss, bliss på det.
  • Hångla massor så klart. Hoppas att min kille minns mig bara. Mig och mina faantastiska kvaliteter. I den här hälsohetsiga världen är det kanske lätt att glömma att det finns något som slår grön juice, simning i öppet vatten och nya cyklar cirka tusen gånger om: att känna sin egen människas tunga emot sin. Joho du.
  • Sova så mycket jag bara kan! Funkar det funkar liksom allt annat för mig.
  • Fortsätta vara medveten i min konsumtion. Ett tusen på något jag verkligen vill ha är visst samma som tio gånger ett hundra på något jag egentligen inte behövde. Jag är inget vidare på matte men jag är skitbra på att innerst inne veta vad som egentligen gör mig glad.
  • Yoga. Mer yoga i livet. Jag ska gå en fortsättningskurs i ashtanga, till exempel.
  • Och, kanske det viktigaste av allt? Skriva dagbok så att jag kommer ihåg allt roligt jag gör och vad jag tänker på.

Vill du vara med? Du behöver inte säga till eller anmäla dig eller nåt så klart. Men jag tänker att kanske vill du som jag bryta hamsterhjulet lite och verkligen förvissa dig om att du gör saker som faktiskt gagnar dig. Och är KUL. Vad de sakerna än må vara. Du kanske vill ägna åttio dagar fram till midsommar åt att börja skriva en bok, fotografera, bli vegetarian eller göra slut med någon som inte längre gör dig glad, vad vet jag. Vilket som tycker jag att du också ska se till att ge dig själv en massa, massa bliss.

Vi hörs vidare både här och på Instagram!

Varför jag älskar min chinsstång

gummiband-chins

I förmiddags monterade jag min nya leksak gummibandet i chinsstången, hurra! Sen gjorde jag jättejättemånga chins och pullups i den för att jag liksom inte ville sluta, det var så roligt. Och jobbigt.

Den där stången har kommit att bli en kär vän, precis som trx:en och yogamattan. Jag tycker så mycket om att kunna träna hemma.

Grejer jag gör med stången är just det jag skriver ovan, och så gör jag knees to elbows, vet ni vad jag menar? Kolla videon här nere annars. Grym magövning. Trx:en hänger jag dock i dörrposten för jag är lite rädd att stången ska tycka att det blir tungt med den.

Vad finns det mer för kul en kan göra med den där stången egentligen? Har du några bra förslag?

Ensamheten

kaffverket kaffeverket-frukost2 frukost-kaffeverket
Som jag skrev igår har jag känt mig rätt skruttig ett tag. Trött och oinspirerad. Hej hej våren! Inser att det brukar bli så för mig. Ljuset blir för starkt för mina vinterögon. Alla vackra människor bländar mig när de kastar av sig sina arktisanpassade jackor. Eller nåt.

När jag plötsligt vaknade en dag och kände mig pigg igen sa min lättade pojkvän orden jag aldrig trodde att jag skulle får höra: ”Jag är så glad att du PRATAR på morgonen igen!”. Det har han med all världens säkerhet aldrig sagt tidigare. Haha!

En stor nyckel för mig när det gäller att samla energi är att vara ensam. Jag avundas ibland människor som alltid vill ha andra alldeles intill sig, som orkar vara ute varje fredag-lördag och ändå vara skitbra på sina jobb.

Jag är inte sån.

Jag samlar kraft när jag gör som ovan: är bland andra men ändå inte alls. Tar en promenad, äter lunch ensam eller som i morse, en extra frukost för mig själv efter gymmet. Älskar att sitta ensam på kafé.

Nu känner jag mig uppladdad ända ut i tårna och ser fram emot inflyttningsfest med allra bästaste vännerna i kväll. För nu har jag nåt att ge.

Hur samlar du energi?

Om det alltid vore så här enkelt

 

Vilket flow hörrni! Efter att ha känt mig halvt i koma i ett par veckor är flytet från rymden här. Som jag njuter! Avslutade den här jobbfredagen med att rusa hem, dammsuga på alla platser där inget stod i vägen (vilket det gjorde nästan överallt satte… det gick fort!), sätta fram fräscha tulpaner och – gå på spinning.

Va?

En överraskning också för mig själv. Visste knappt att jag visste att spinning fanns! Men det gjorde jag. Nu är den här kvinnan svettig och LYCKLIG. Så jädra lättköpt jag.

Har du tränar i dag? Vad?

  

Taniko fitnesstofsar – så här tycker mitt hår om dem

taniko

För ett par veckor sedan hade jag turen att vinna en bunt av de omtalade fitnesstofsarna från Taniko hos Fanny. Bloggvärlden har gått igång lite på dessa efter att de fanns med i en Naturalbox från tidigare i år. Själv är jag starkt positiv till typ alla grejer som görs av driftiga tjejer – Taniko görs av de två systrarna Alicia och Micaela Abreu, vilket gör det mer intressant för mig att använda (och skriva om) produkten.

Jag som har tjockt hår använder alltid ganska tjocka snoddar som det måste vara stuns i. Tjockt hår = snoddar halkar lätt ur. Ärligt talat blev jag rätt skeptisk när jag tog fram en Tanikotofs för att testa. Dels på grund av att materialet silikon ger en traditionell gummisnoddskänsla, det vill säga den känns som en helt vanlig gummisnodd, sådan som håller ihop pappersrullar ni vet.

Jag tyckte att det gjorde rätt ont att ta loss snodden ur håret, den fastnade och klibbade och drog. Dessutom är tofsen för stor för att ha runt handleden, där jag allra oftast har mina hårsnoddar dagtid.

Vad jag däremot genast märkte var att tofsen verkligen sitter kvar och att uppsättningen blir ovanligt stadig. Jag kan sätta en knut på sidan av huvudet utan att den glider ner. Ju mer jag har använt snodden, desto mer förtjust har jag blivit i materialet. När jag inte vill ha den i håret går det fint att dra upp den mot armbågen utan att det klämmer eller lämnar märken. Vanesak det där! Tycker faktiskt ändå inte att det ser särskilt snyggt ut att krydda armbanden med en hårsnodd – det förtar liksom glammet med smycken. Lite som att ha avskavt nagellack, en får bestämma sig för det ena eller det andra. Nu syns den inte.

Det är svårt att förklara varför, men jag har svårt att se att jag skulle vilja byta tillbaka till mina gamla tygtofsar. De känns mer ohygieniska, slappa, trista och fula i jämförelse. Härnäst ska jag köpa rosa snoddar att växla mellan, i dag har jag bara svarta. Hurra för Taniko säger jag!

Väljer du hårsnoddar med omsorg? Har du testat Tanikos fitnesstofsar och vad tyckte du i så fall om dem?

When in doubt – omfamna husmanskosten

IMG_0137
Suddig selfie overload, here u go! Måste liksom dela med mig av hur happy happy jag kände mig efter jobbet i dag. Tänkte lulla hem och lägga mig på soffan för att inte gå upp mer förrän det blev sovdags, men plötsligt rullade jättevågen av energi in över mig. Magiskt!

Egentligen ville jag kasta på mig löpartajtsen och ge mig ut, men jag tränade Stronglifts i morse och tror nog att krôppen kan unna sig lite vila. Samtidigt som jag egentligen vill ta varje chans att komma ut mer, det här med att vara pigg på kvällen är ingen stapelvara i mitt liv precis. Det blev mellanvägen: en promenad. Göra kaféplaner för min lediga torsdag. Hurra!

Anledningen till energivågen? Tja, delvis berodde det nog på att jag gick ifrån jobbet och kände mig KLAR med planeringen för en workshop som jag kör i morgon. Jag brukar nästan aldrig känna mig klar. Det finns alltid nåt att fila på. Dessutom hade jag en urlyxig lunch där jag somnade medan jag fick fina fransar. Avrundade med att gå till mitt favoritlunchställe strax före stängning. Nästan alldeles ensam i lokalen fick jag en rejäl viltskavsgryta som fyllde mig med omedelbar energi. Snacka om boost!

Tränar du två pass om dagen någon gång? Varför och hur funkar det? Och vilket är ditt bästa sätt att samla ny kraft på?

Ugnsbakad gröt med äpple och kanel

ugnsstekt-grot
Jo nu ska ni få höra! Jag har blivit alldeles tokig i ugnsbakat gröt. Med äpple och kanel i blir det som knäckig paj! Helt tokigt att jag inte har testat tidigare. Dessutom älskar jag grejer som lagar sig själva. Hurra!

I dag gjorde jag tre portioner i en ugnsform så att jag har i några dagar – vet att kommande morgnar blir hysteriska och då kommer jag att tacka mig själv så mycket för den goda frukosten.

Det här receptet är för fyra portioner, men om du bara vill ha en portion så gör som jag ovan och dela på fyra och lägg i en liten form.

Ugnsbakad gröt med äpple och kanel
4 portioner

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Riv ner två urkärnade äpplen i en mellanstor ugnsform. Pudra med kanel och så där ett kryddmått vaniljpulver
  • Rör ner fyra deciliter havregryn och en halv tesked bakpulver
  • Knäck ner fyra ägg och häll på fyra deciliter vatten
  • Rör om och släng på lite hackade nötter, tranbär eller pumpafrön om du gillar det
  • Ringla gärna lite honung över för mer knäckighet
  • Låt stå så där tjugo minuter i ugnen
  • Ta ut och toppa med något som du tycker är gott och som har extra superkraft, till exempel kokosgrädde och hallon, kiwi, banan, mandelmjölk, chiasylt, jordnötssmör… Oändliga möjligheter.
  • Ha en alldeles fantastisk dag med god och bra mat i magen!

Har du testat ugnsbakad gröt?