Efter digitala detoxen: Att öva på att vara av eller på

morgonfrid

Hej hörrni! En härlig söndag hoppas jag att ni har. Det här är första gången som jag surfar sedan i fredags kväll. Då tidsinställde jag några blogginlägg som du kanske läste här igår och sedan gick vi rakt in i vår analoga helg. Många tankar dök upp i mitt huvud under de 36 timmar som vår ”digitala detox” pågick. Här är några:

  • Vad mycket mer effektiv min morgon var! Du ser ovan hur min lördagsmorgon såg ut. Jag läste tidningen, drack juice, lagade frukost, allt i lugn takt men ändå passerade inte så mycket tid. Jag tenderar att fastna i Instagram och Feedly om morgnarna och träningslediga dagar tar det flera timmar innan jag kommer i väg. På riktigt! Härligt brukar jag tycka, tills jag får panik av vad klockan har råkat bli. Ingen koll!
  • Att läsa bloggar är ett fritidsintresse för mig och det kändes tråkigt att inte kunna göra det när jag ändå bara tänkte slappa på lördagseftermiddagen. Det är min favvorelax! Tog en bok istället, fastnade och blev riktigt nöjd ändå.
  • Vi valda att bara använda analog teve (nåja, lite slarvigt använd term här men… ni hajar) och att titta i realtid alternativt spela in på vår box. Att inte panikleta efter någon film på Netflix (herre nån vilket ovärt göromål ändå!) och bara vara nöjd med det som fanns – skönt.
  • Vad mycket mer närvarande jag blir utan telefonen i hand! Kändes mest värt i sällskap med familjen. Och den sista punkten är nog den som leder fram till slutsatsen av vår lilla detox:

Jag älskar internet och har verkligen ingen lust att leva utan. Däremot har de här dagarna visat att jag nog behöver det mindre än jag tror ibland. Som sagt, jag behöver inte googla efter svaret på exakt alla frågor som dyker upp. Vi kan ju prata med varann. Eller tänka efter eller något sådant ovanligt. Det är kul. Och framför allt slapp jag mitt ständigt dåliga samvete över att alltid vara splittrad och att ofta inte riktigt höra på när de andra pratar. Det vill jag ändra på.

Jag vet inte om vi kommer att göra 6:1 till en vana, men jag misstänker att min kille kommer att förespråka det. Själv insåg jag att det viktigaste för mig är att bestämma vilken tid som är av och . Jag är gärna 80 procent av min vakna tid, men de sista 20, de sista timmarna på dygnet, ska jag faktiskt vara av oftare än i dag. Framför allt för att spara kvalitet till min lilla familj. Och sluta läcka både lite hit och lite dit. Ja och just ja, jag ska nog låta bli att greja med telefonen på morgonen, innan jag är klar med annat och i fas. I övrigt surfar jag mycket lyckligt vidare allt jag bara vill och kan!

Hur var din helg? Tränade du något?

9 reaktioner på ”Efter digitala detoxen: Att öva på att vara av eller på

  1. Visst är det bra att göra så där ibland; stänga av allt brus helt enkelt! Jag blir så avslappnad då och tycker det är mysigt att hinna läsa tidningar eller en bok.

    Gilla

  2. Känner så igen mig i Idas kommentar här – och det här är något som jag inte haft ”problem med” innan – att jag nuförtiden inte kan se på tv utan att samtidigt surfa genom instagram eller läsa bloggar. Det problemet hade jag inte för några månader sen, utan det har kommit väldigt nyligen, men jag blir liksom rastlös utan. Borde nog också koppla ner, känns som att jag bara gör det då jag är utomlands…

    Gilla

  3. Jag blir imponerad! Och tycker det är lite hemskt att jag blir imponerad över något sådant, måste börja logga ut lite mer känner jag. Träningsledigt har det varit här, och det har varit rätt skönt. Igår kväll var jag på överraskningsfest för en kompis som fyllt 30, det var roligt! Men jag som själv ogillar överraskningar hade nästan ångest innan trots att jag inte var den som skulle överraskas.

    Gilla

  4. Så himla bra. Jag är imponerad!
    Det är lite obehagligt när man tänker på hur mycket man är ”på”. Ibland kommer jag på mig själv med att t.ex. ha jättesvårt att fokusera på en hel film eller ett avsnitt av en serie pga kollar telefonen stup i kvarten. Så sjukt onödigt!
    Men imorse läste jag bok. Flera kapitel utan mobiltelefon, det var jag nöjd med :D

    Gilla

Säg nåt!

