Så FIERCE* just nu

sats-karlstad-svartvit

Det är inte tjejen på bilden som har spottat tandkräm på spegeln…

Hej hörrni! Har ni tagit påsklov nu? Jag jobbar fram tills fredag morgon, men sen ni! Då ska jag slappa.

Har ni tittat på nya säsongen av Svett & etikett? I dag kom avsnitt 2, när Kalle testar styrkelyft. Jag grät mig igenom det, fy sjutton vad jag längtar till nästa gång jag ska maxa, den är magiska känslan av att vinna mot effing tyngdlagen eller nåt.

Själv är jag inne på min femte vecka med träningsprogrammet Stronglifts. Fem olika övningar, knäböj, marklyft, axelpress, bänkpress och rodd, uppdelat på två pass (knäböj körs på alla pass) som varvas under veckan. A+B+A vecka 1, B+A+B vecka 2. Alla övningar görs 5×5, fem reps, fem set. Visst hänger ni med? Idén är börja på 50 procent av sitt 5RM (vikten du tar orkar lyfta fem gånger om, inte mer, inte mindre) och öka vikterna i alla övningar mellan varje pass. Det är alltså lätt och lite trögt i början, sen rasslar det till och blir tungt och magiskt. Där är jag.

Nu, vecka 5, börjar jag närma mig (det tillfälliga!) taket i några av övningarna. Då får en plocka av några plattor och börja om. I knäböjen fajtas jag med pannbenet så där ligger jag efter men har ökat stadigt senaste gångerna. Tror inte (men har inte filmat) att jag går ner i fullt djupt just nu men är okej med det – jag gör det som känns bäst för mig. Alla sätt som tar mig framåt är okej. För huvudet följer med av bara farten. Och det är fantastiskt roligt.

Efter nästa vecka ska jag utvärdera, men jag är säker på att jag kommer att vilja fortsätta i några veckor till. En bonus är att jag orkar göra annat också, att kroppen inte tar totalt slut, vilket den lätt gör av styrketräning för mig. Att jag äter och sover bra bidrar givetvis.

Jag har inga viktmål, jag siktar mot himlen. Och har otroligt roligt på gymmet.

Hur går det för er andra som hakade på?

*mitt bästa ord just nu, känner mig ofta fierce. Enligt Urban dictionary, min favoritordbok, betyder ordet:

A term that gay men used in the late 1990s and early 2000s to describe absolutely everything that was of ”exceptional qualiy”.

A-kej.

14 reaktioner på ”Så FIERCE* just nu

  1. Jag och killen blev också lyftsugna av avsnittet, vi åkte till gymmet direkt efter! Jag körde marklyft på riktigt för första gången häromveckan (! har inte vågat mig på det tidigare) och shit vad kul! Tänkte börja med starting strenght efter påsken. Förresten vad tänker du om att stronglifts har ett pass med både marklyft och knäböj? Sliter det på kroppen när man gör 5×5 av de båda övningarna på samma pass? Ss har ju en mildare variant när båda övn är med…

    Gilla

    1. Vad roligt Ida, heja! Marklyft är min absolut bästa övning i världen. Får mig att känna mig oslagbar! Jag tycker inte att det sliter att göra båda, de punktar trots allt i helt samma områden av kroppen. Dessutom är det bara 1×5 mark faktiskt, vilket verkligen är skönt när vikten blir hög. Tycker def att du ska börja med SS, det är en otroligt bra plats att börja på.

      Gilla

  2. Okej, jag började precis lipa när jag läste detta…
    Jag körde starting strength tidigare med himla bra resultat (resultat = kul på gymmet, högt träningssug, utvecklande och märkbart starkare, och bekväm runt skivstänger!) Nu är jag dock lite temporärt kidnappad av min kropp och bebis som kommer om 10 veckor give or take. Och jag längtar så jävla mkt till typ september när jag förhoppningsvis återhämtat mig och återuppbyggt såpass bålstyrka att jag kan börja om. Så mkt att jag tydligen börjar gråta av att läsa om att andra är mitt uppe i det. :)

    Och, förra vändan nådde jag aldrig upp på nivå eller kände mig worthy ett bälte, så har du lust att skriva lite om ditt val av bälte och hur det känns att träna med osv?

    Kämpa på!

    Gilla

    1. Men vad gullig du är! Blir glad av att läsa. Angående bälte lånade jag det här på gymmet, men det finns speciella dambälten, vilket jag rekommenderar. De på gymmen är nästa alltid för stora. Innan jag tränade med Angelica Brage i somras tänkte jag som du. Att det var en fråga om hur mycket en tar, att jag tar för lite för bälte. Nu vet jag att det inte handlar om att stabilisera en rygg som inte orkar själv, utan om att känna buktrycket. Det gör jag SÅ mycket bättre med bältet på – och då känner jag hur allt sätts på plats och kroppen blir beredd. Underbart. Rekommenderar.

      Gilla

  3. Hur är Stronglift jämfört med Starting strength? Jag har bestämt mig för att efter sommaren så ska jag börja lyfta tungt igen och funderar på att ta hjälp av nåt av programmen. Starting strenght körde jag för ett par år sen och det gick ju bra ända tills jag blev uttråkad :P

    Gilla

    1. Bra fråga, Linda. SS har en stor plats i mitt hjärta eftersom det var så jag hittade stången. SL är väldigt utmanande tack vare 5×5. Men nu har ju du chansen att bygga från grunden igen med tanke på att du har producerat människa. När blev du uttråkad? Minns du? Tänker att det kan vara värt att börja med SS i alla fall och lägga grunden där.

      Gilla

  4. Jag har precis hittat hit, verkar vara en toppenblogg utan pekpinnar men istället med en massa pepp! Orkar bara följa folk som har någon slags balans nämligen, så tack ;) MEN jag hittar inga kategorier? Letar ihjäl mig här för att kunna spendera en stund till här inne… :)

    Gilla

  5. Alltså jag ÄLSKAR ju verkligen Stronglifts. För jag känner mig stark, även om jag kanske inte lyfter så tungt så ökar jag ändå sjukt mycket i jämförelse med när jag började. Och jag kommer bli så himla mycket starkare. Plus att jag får tvingas att öka och inte fega ur. Heja mig!

    Gilla

  6. Off topic men måste bara tips om att lyssna på morgonpassets gäst idag. Carl Cederström var där o pratade om självhjälpshetsen och han har även skrivit boken ”wellnessyndromet” en bok om häslotrenden/hetsen och samhället m.m. Har precis fått hem boken och är sjukt pepp på att läsa. :)

    Gilla

  7. Har inte sett styrkelyftsavsnittet än, kanske ikväll – längtar. Efter förra avsnittet med cyclocross blev jag sugen på att cykla? Vad hände där?

    Gilla

Säg nåt!

