Att ta ut sig ordentligt någon himla gång

elljus skogsmullan backintervall

I det här spåret har jag sprungit och åkt skidor sedan jag var barn och det är fortfarande favoriten. Duktigt kuperat med fin barkbana – tack Grums kommun!

Minns ni att jag skrev om att öka styrkan med mindfulness för cirka hundra år sedan? Nå, det där med att inte bara lägga av och ge upp mitt i passet har jag fortsatt att jobba med. I dag gör jag det nästan aldrig. Förut var jag ofta slentrianmässig, gjorde knappt någonsin färdigt sista setet trots att jag orkade – jag iddes liksom inte ge det den sista energin. Latmask!

En relaterad grej jag har upptäckt är det här med att ta ut mig konditionsmässigt. Det har jag knappt gjort sedan idioten på fotbollsträning -97, ja utom på lite event och så då, då vill en ju verka stark. Och den sablans halvmaran i höstas som jag fortfarande får revanschlusta av att tänka på! Annars är jag bra på att vara bekväm. Träna lagom. Jogga hem innan det blir jobbigt.

Jag tänker inte sluta med det för det har också fördelar. Som att det inte sliter lika mycket som att alltid köra till max.

Men. Det finns ju alltid ett men. Som att det är så himla roligt att pusha gränserna och känna endorfinerna som riktigt brusar i öronen och ökar farten och orken bara de. Och att det ger resultat förstås! Extra insats ger extra tillbaka. Så tror jag. Det är lite som att jag har knäckt en kod ska jag säg er!

I dag gjorde jag det genom att avsluta skogsrundan med några backintervaller och sedan spurta hem. Belöningen var mycket större än insatsen. Trodde aldrig att jag skulle säga det!

Hur är det med ditt pannben? Är du bra på att ta ut dig, eller är du en mystränare som jag?

14 reaktioner på ”Att ta ut sig ordentligt någon himla gång

  1. Åh du sätter ord på något som varit en stor del av mig och mitt liv, vad jag än företagit mig, fast tvärtom. Jag har alltid kört på max. Jag har alltid tagit ut mig. När jag simtränade i fem år innan tonåren så simmade jag tills jag spydde… Och tränarna sa bra jobbat! Så idag behöver jag vara en mystränare. Jag har skadat mig flera gånger för att inte lyssna inåt och bara ha ett pannben :) Kram och #bliss80 är jag också med på!

    Gilla

  2. Helt klart mystränare!! Fast nånstans lurar nog både min sisu (haha) och ett sjujädra pannben, vilka visat sig när det verkligen behövts. Jag hade nog tränat ihjäl mej nånstans om jag haft dem liggandes framme jämt :)
    Tack annars för ditt härliga #bliss80d, jag är med ♥
    Kram!

    Gilla

  3. Mystränare. Eller fegis, svårt att skilja dem åt :-) Ska börja jobba lite på det där, för jag gillar ju känslan av att inte ha mer att ge när jag är klar. Spurta hem är ju en bra början, eller ge järnet sista låten på passet, eller göra ett set till, fast en kanske inte kommer orka alla 12 repsen. Ska tänka på det nästa träningspass!

    Gilla

      1. Nä precis, jag måste få känna att ”det flyter på” också. Variation är väl kanske nyckelordet! :-)

        Gilla

  4. Mystränare och nöjd. Men. (Det var ju det där ”men”). Men jag tänker att lite av att jag inte tar ut mej helt någon gång är att jag är rätt hypokondrisk och tror jag ska dö om det börjar brännas i bröstet eller krampa någonstans. DET vill jag jobba på!

    Gilla

  5. Haha, jag är LÄTT en mystränare. Men med Stronglifts så har jag faktiskt blivit lite duktigare på att ta ut mig! Och att känna att det här klarar ju jag, inga problem. Förut har jag varit lite feg faktiskt!

    Gilla

  6. Just nu är jag en riktig mystränare och njuter till fullo av det. Men så är jag gravid nu också. Men sen, när jag kan, så längtar jag efter ett riktigt svettigt intervallpass. Men även icke gravid är jag den som hellre tuggar på länge och långsamt på MTB eller med löpardojor i skogen!

    Gilla

Säg nåt!

