Så ska jag öka i axelpressen – äntligen Stronglifts igen!

IMG_0592

Gammal bild från workshop – men det var lika djupt och gött i dag ;-)

I dag gjorde jag första Stronglift-passet på över en vecka! Funderade faktiskt på om jag skulle backa och börja om helt från början – hann ju bara en vecka av programmet innan jag blev sjuk. Men när jag stod där framför stången ändrade jag mig, nä, jag ville inte backa. Vikterna är fortfarande så pass låga att syftet uppfylls – att bygga från grunden och inte bara hoppa rakt på de tunga vikterna.

Press, alltså axelpress över huvudet, är tillsammans med knäböj den övning som jag är mest spänd på att utveckla. Där orkar jag ta förhållandevis låga vikter i dag och har haft svårt att utvecklas. Stannar liksom på en 25 kilo och kommer inte uppåt. Kanske kan jag spränga den där muren nu och komma vidare. Om bara någon månad vet vi! Då har kilona rasslat på. Jag började på 16,5 kilo och lägger på 2,5 för varje gång jag kör det. Idéen med Stronglifts är att en ska blåsa förbi sitt gamla pb av bara farten genom att börja med att nöta in lägre vikter.

Hur går det för er andra som också hoppade på Stronglifts? Och du som inte gjorde det – följer du något annat program eller hur lägger du upp träningen?

6 reaktioner på ”Så ska jag öka i axelpressen – äntligen Stronglifts igen!

  1. Undrar om du blandar ihop begreppen lite? Push press är axelpress där du hjälper till m hela kroppen. Där är en alltså starkare än i vanlig militärpress. En övning som f ö är utmärkt att använda just för att spränga sin axelpress-platå. T ex genom att först köra sina vanliga press-set – och sen höja och köra några omgångar push press. Så gjorde jag när jag sprängde min platå, jättebra!

    Gilla

  2. Jag orkar typ två set med 22,5 kg, sen måste jag sänka till 20 igen på pressen. Sen börjar det bli ganska tungt på rodden också. Men ökar stadigt på squatsen och det känns inte ens tungt vilket är ganska sjukt eftersom jag typ harvat runt på 20 kg i flera år haha, så fjantig!

    Gilla

Säg nåt!

