Låga vikter ger mental träning

Hej! Vilken underbar onsdag det är! Jag drog mig lite för gymmet i dag, är rätt trött just nu (vårljuset?) och blir matt bara jag tänker på att behöva kriga om en stång.

Men se det slapp jag! Fick en finfin stång med utsikt över S:t Eriksbron och kunde lugnt genomföra pass nummer fem i Stronglifts. Och gå från gymmet med en känsla av att dagen, veckan, LIVET liksom är mitt. Och enkelt!

Vikterna är fortfarande väldigt lätta och jag vilar definitivt inte de 90 sekunder mellan seten som rekommenderas. Skulle kännas för ineffektivt i nuläget. Men det är suverän mental träning, särskilt i knäböj som ju är lite min bästa och värsta – jag är ofta rädd i den men vet egentligen inte varför! För att tappa kontrollen? Att knäna ska vika sig? Det är konstigt för det har liksom aldrig hänt. På gymmet eller i verkliga livet. Ja, om vi håller oss till att prata kontroll över eh, knän åtminstone ;=) Med lägre vikter behåller jag modet, som jag räknar med kommer att byggas upp i takt med vikterna. Det är det som är grejen med att ha tålamod!

Hur som helst är det fortfarande så roligt och jag uppskattat verkligen att jag valde att testa 5*5. En kombination av reps och set som är helt ny för mig.

Finns det någon övning som skrämmer dig av något skäl?


3 reaktioner på ”Låga vikter ger mental träning

  1. Knäböj känns ok (fast jag har bara kört riktigt tungt i smith-maskinen, så lite fusk kanske och ett tecken på att övningen ”fritt” gör mig lite skraj)?
    Men däremot får jag ofta tvångstankar när jag kör marklyft och tänker:
    ”-Tänk om jag ”ställer mig upp nu” och det smäller till i ryggen…??” (Även trots att jag spänner coren, såklart. :-o

    Gilla

Säg nåt!

