Är butiksrökt lax ren mat?

20130727-134507.jpg

Klurig fråga till er: den här sommaren har jag varit besatt av varmrökt lax. Köpt färdigt i butik. Sjukt gott. Men. Om en jämför med färsk, opreppad lax från fiskdisken – blir den färdigrökta fisken halvfabrikat? Att jämföra med Mamma Scans köttbullar?

Vid varmrökningen tillsätts kryddning och E-nummer för att hålla laxen i form i förpackningen. Så. Är lax som rökts på rullande band antitesen till ren mat?

9 reaktioner på ”Är butiksrökt lax ren mat?

  1. Jag jobbar extra i en fiskbutik nu och i vårt utbud har vi många rökta produkter från Falkenbergs Laxrökeri (http://www.falkenbergslax.se). Ofta är det nog deras produkter man hittar hos fiskhandlare (för ytterst få fiskbutiker gör allt själva, tyvärr).
    Här – http://www.mat.se/category.html?brand=Falkenbergs+Laxrökeri – kan man se innehållet i en del av Falkenbergs produkter. Vill man äta så ”rent” som möjligt verkar den helt naturella varmrökta dubbla laxen bäst. Innehåll: Norsk lax, salt.

    Nu, när jag sett hur en fiskhandlare ser ut bakom kulisserna, har jag insett att det är lika mycket industritänk där som på alla andra ställen. Må hända att det är något mindre skala än den Mamma Scans köttbullar ingår i, men det är ändå industri med enorma förpackningar innehållandes ämnen som gör att produkterna ska stå sig i fiskhandlarnas kylrum.

    Gilla

  2. Hej, jag har funderat på samma sak. Äter jättemycket gravad och rökt lax (mums för rökt lax/äggstanningspaj :-)) bra protein lunch)..så jag har googlat lite och har hittat detta http://www.aktavara.org/news.aspx?r_id=100748 … men min granne’s familj har även ‘fiskmongleri’ här i Gbg och enligt henne så har dom inga tillsatser men att det kanske finns fiskerier som har tillsatser….
    Så ät ni på…det är är helt klart mums med rökt lax :D

    ps. recept på ‘paj’ 4 ägg+1dl creme fraiche+2 bitar rökt lax (ca 160-200gram)+3dl lättmjölk+parmesan ost eller västerbotten ost…rör ihop och ner i en ungsfast smörad form i 175grader 35-40 min. Man ska egentligen ha pajskal men jag hoppar de kolhydraterna ;)

    Må så gott!!

    Gilla

Säg nåt!