Ny köttbutik i Vasastan

DSCN1578Det har öppnat en köttbutik i vårt grannhus. Med ekologiska kossor från Katrineholm och så. Min kille är överförtjust, vi har helt slutat fredagsshoppa charkisar på Daglivs. Nu är det bara köttbutiken som gäller. Till och med till vardags.

Var dagens gris kom ifrån hann jag inte snappa upp, men jag är säker på att det inte är långväga. Hen smakade så där gott som jag bara tycker att (lite mer) glada köttbitar gör. För visst smakar det speciellt? Ekokött. Jag uppskattar verkligen det här tillskottet i vårt liv. Ska en äta kött så ska en äta kött som har skötts så väl det går. Så tycker jag. Så klart.

10 reaktioner på ”Ny köttbutik i Vasastan

  1. Köttet ska helst vara älg, uppvuxen i skogen i min kommun, skjuten av pappa, tagit tillvara på o styckad av pappa…och tillagad av pappa, helt klart bäst så enligt mig :)

    Gilla

  2. Jag tänker mer och mer på vad jag stoppar i munnen, men kanske går jag också mot vego-alternativen. Supersvårt, jag tycker kött är näringsrikt. Men. Men. Ja, det finns flera men som jag tampas med. Låt oss börja med ekokött. Man måste välja så gott man kan.

    Hej från en som just nu lyssnar på James Blunt

    Gilla

  3. Håller med. Såklart. Däremot så brukar jag tampas med tanken om vad som ger oss rätten att äta djur överhuvudtaget. Har lite svårt för det där med ”glada grisar”. En död gris är knappast glad… Visst, att förminska lidande så mycket det går är ju bra. Men ändå. Har själv inget svar, kan rent intellektuellt tycka att det är fel att äta kött och bli ”äcklad” av tanken. Men så sitter jag snart där och mumsar på en macka med smörgåskyckling. Hrm.. Vad är det tro, god etik men förkastlig moral eller? ;)

    Aja, varsågod för min lilla roman. ;) Ha en fin kväll! :D

    Gilla

    1. Jag håller helt med dig Fanny!
      Jag tyckte det var gott innan jag blev vego för tio år sen. Men med tiden ersätts smakminnet med en insikt av vad den där smaken faktiskt var för något. Nu saknar jag inte det minsta. Snarare äcklas av tanken på att äta någon annan som levt och dött och allt som det innebär.
      Kan verkligen rekommendera boken Äta Djur av Jonathan Safran Foer.

      Gilla

      1. Att opponera var både kul och väldigt lärorikt. Jag var nervös för att opponera (vilket jag gjorde igår) men kolugn för att presentera min egen. Jag svävade nästan som på moln när jag gick hem idag, nu är det bara en lite nervös väntan på att examinatorn ska säga sitt.

        Gilla

Säg nåt!

