Maxa!

20140415-092308.jpg

Jag är nere i maxfas i min periodisering och kör just nu fyra reps per set. Det är TUNGT. Och kul. Sex till åtta reps är mitt favoritspann annars, då vågar jag ta i hela vägen men ändå hålla en noggrann teknik.

För min del innebär fyra riktigt tunga reps att jag tullar lite på tekniken. Ab-so-lut inte så att jag känner mig osäker på vad jag pysslar med – men lyften är inte perfekta. Knäböjen blir mindre djupa och jag får verkligen slita för rak rygg i marklyften. Gillar det.

Dessutom passar det fint att jag fick en klok kommentar av Astrid, egentligen apropå min låga utveckling i knäböjen, som jag tänker mycket på:

Detta ÄR ju trots allt helkroppsövningar! När en vill ta ett steg uppåt styrkemässigt kanske det inte alls gör nåt att forcera lite!? Du har så gott säkerhetstänk att jag har svårt att tro att det skulle innebära nån skaderisk för dig..?

Hon har så rätt. Och säkert gäller det fler av oss. Jag tänker inte uppmana dig att forcera, men en kan ju alltid fråga sig själv om en egentligen kan mer än en tror.

Jag märker redan stor skillnad för egen del sedan jag skrev det här.

Periodiserar du?

2 reaktioner på ”Maxa!

  1. Härligt. Jag tror Iaf detta är ett sätt att utmana sig själv och våga. Liksom bara ”nu ska den här upp”. Sen ska en ju självklart så gott som alltid göra så rätt en kan. Vissa muskelgrupper än andra kan också lämpa sig extra bra för forcerade reps (IBLAND – NÄR en verkligen vill chocka), t ex ryggen. Har btw läst att Arnold trodde starkt på de så vida hatade fusk-curlsen för att bygga biceps…

    Gilla

Säg nåt!

