Analysera löprundan

Jag är lätt besatt av statistik. Inte minst i samband med träning. I perioder kan jag liksom inte låta bli att plocka upp telefonen och kolla av siffrorna för min senaste löprunda igen. Och igen. Även i tider utan särskilda målsättningar eller tankar. Trots att jag vet ganska väl hur min kropp fungerar under en löprunda i allmänhet och nästan alltid minns dem fotografiskt var och en för sig är jag så fascinerad att de där färgerna som visar när jag varit långsam eller snabb. Vilka kilometertider jag haft och var jag svackat. Och att det kan se så väldigt olika ut från gång till gång.

Darrig runda.
Betydligt mer stabilt på halvmaran.

Jämför bara de här två. En kortare runda den 6 september i år och Stockholm halvmarathon nio dagar senare. På den första kartan finns alla möjliga färger representerade. Det betyder att jag har saktat ner, svackat, börjat om, kommit upp i tempo igen, svackat igen… På halvmaran höll jag, enligt både karta och känsla, perfekt tempo hela vägen efter Klaratunneln. Jag kände det och det stämde. Fakta. Jag älskar det.

Och kontentan? Ibland flyter allt perfekt. Ibland känns det som att jag ska dö fast jag bara sprungit två kilometer. Andra dagar snitsar jag till det med 20 fler än så. De sämre dagarna har jag kanske ätit för nyss eller för lite eller så är jag sur och less eller himla trött. Eller så ska jag bara inte springa den dagen. Det är fantastiskt skönt att veta att det alltid vänder. Att det kommer nya rundor då allt flyter på. Jag har det på pränt!

Säg nåt!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s