Spelrum

IMG_0132

God morgon, måndag! Och hösten. Det är verkligen höst utanför mitt fönster i dag.

Hur mår ni? Min Londonhelg har varit helt perfekt och jag har fått det där avbrottet som jag desperat längtade efter. Nu är jag redo för den där omstarten som jag har tjatat så mycket om. Tror jag ;=)

Började därför veckan rätt – som jag har bestämt är rätt – med Headspace och några solhälsningar. Min kbt-tant (som egentligen inte alls är nån tant men det ligger liksom bra i munnen) säger att jag ska ”öva mindfulness” varje dag.

Kanske… varannan..? svarade jag. Nej. Det måste nog vara varje, faktiskt. Svarade hon. Och förklarade att det förstås beror på. Vill jag må mer bra eller mindre bra? Det är väl lite som Kalle som hans resonemang om tandborstning. Det är något en gör hela tiden. Så nu gör jag det.

Eftersom mindfulness får mig att tänka på alla självhjälpsböcker som jag halvhjärtat har släpat hem och sedan inte lyckats ta mig igenom kallar jag det meditation. Eller Headspace. Utrymme, svängrum, spelrum i skallen. Det behöver jag. Säkert du också.

Får du det i dag?

9 reaktioner på ”Spelrum

  1. Bara jag hör mindfulness blir det konstigt :) Alltså, ju mer jag tänker på att vara mindful, desto rörigare blir jag. Det går liksom inte på beställning. Däremot upplever jag ett större här&nu sen meditationen blev ”på riktigt” i mitt liv, det går hand i hand.
    …och så skogen förstås. Skogen! Mitt viktigaste place.
    Kram!

    Gilla

  2. KBT var oerhört effektivt när jag hade panikångest. Nu när man mår bra igen är inte mindfulness något jag pysslar med även om det säkert är jättenyttigt. Som med mycket annat förstår man hur viktiga saker är när något inte längre fungerar som det ska.
    Som med träning. Det är först när jag har ofrivillig frånvaro från träningen som jag förstår hur mycket den betyder och får mig att må bra!

    Det är spännande och läskigt att bara släppa tankarna vilket jag inte trodde när jag var inne i KBT.

    Gilla

    1. Ja men så är det ju, det skulle bli ohållbart att hela tiden gå runt och fundera när allt känns rätt ok liksom. Jag tror definitivt att träning kan funka som mindfulness! Du gör det säkert, du tänker bara inte på det längre, tror du inte?

      Gilla

    1. Den är fin och enkel och en bra start. Berätta vad du tycker! Jag har skitsvårt för alla de där ”studera ett russin”-övningarna. Det får inte kännas fånigt eller flummigt, då lägger jag av. Det jag gillar med Headspace är bla att det handlar om att sitta still och lyssna på omgivningen och släppa tankarna helt fria. Det är spännande! Faktiskt.

      Gilla

Säg nåt!