PT med holistisk syn

IMG_7824Jippi! I dag fick jag ett tydligt kvitto på att jag har lärt mig grejer under PT steg 1 som jag nyss gick. Jag klarade dagens tentamen med bravur. Det är inte särskilt svårt att plugga när det gäller något man älskar och andas.

Just nu ägnar jag mig mycket åt att spamma min omgivning med grejerna jag har lät mig. Samt pröva dem i mitt eget liv. Om jag själv skulle anlita dröm-PT:n skulle det vara någon med en holistisk syn. Som pratade om kroppen som redskap, underverk, maskin och själ. Jag skulle vilja få in fysisk styrka, rörlighet och mod, öva självkänsla och kroppskännedom.

Jag skulle vilja bolla hur man tränar och äter för att vara som allra snällast mot sin kropp. Stärka sitt hjärta, låta det få lugn och ro genom att sänka pulsen och öka styrkan i slagen som blir. Prata om att njuta av mat och samtidigt var medveten om miljön både utanför och innanför kroppen. En PT som peppade mig att lyfta vikter likväl som att yoga. En som var intresserad av människans psykologi och visade stort intresse för de mentala bitarna.

Så skulle mina drömcoach vara. Förstår ni hur jag menar?

Om jag någonsin ska coacha människor, ska jag sikta mot min egen drömbild. Så klart.

7 reaktioner på ”PT med holistisk syn

  1. Åh, du beskriver precis den där PTn som jag sjävl vill och kämpar för att vara. Jag brinner så mycket mer för att få en människa att må bra inifrån och ut än att hetsa till att ta de tyngsta vikterna eller att utföra några specifika övningar. Om det är något som jag lärt mig de senaste månaderna så är det just det här med den psykologiska och mentala biten. Helheten är SÅ viktig för att vi ska må bra hela livet ut.
    Känslan av att ha ett samtal med en kund där man verkligen når fram och känner att man förändrar hens tänk är HELT MAGISK. Och frustrationen när man inte når fram alla gånger är lika stor. I alla fall för mig. Ibland tar det tid, men det är värt att kämpa för varenda kotte som lägger sin tränings i ens händer :D

    Gilla

      1. Önskar att du vore min kund också Jeanna, eller framtida kollega ;D
        Jag hade kunnat sitta en hel kväll och prata om detta, jag har så otroligt mycket tankar och funderingar. Och jag vill hela tiden bli bättre. Men de gånger som jag känner att jag inte nått fram försöker jag ändra tillvägagångssätt. Att verkligen LYSSNA kommer man otroligt långt på. Ibland går man fram för snabbt och utan att knappt vara medveten om det så ”antar” man grejer för snabbt. Lyssna, lyssna, lyssna och sedan inte vara rädd för att fråga. Det roliga med detta jobbet är ju att man känner att man utvecklas själv för varje dag. Magic :D

        Gilla

Säg nåt!