Glöm inte att anmäla dig till #yoga30d

20130618-150459.jpg

Heads up! Tvekar du att sälla dig till de drygt 30 andra som har anmält sig till #yoga30d i dag? Du har noll att förlora, men en mer funktionell kropp att vinna. OCH ett års medlemskap på Yogabe! Som en liten boost vill jag dela vad yogan har gjort för mig:

  • Lärt mig att ta kontroll över min andning. När jag till exempel blir stressad eller nervös andas jag ofta snabbt och kort. Det gör kroppen ännu mer orolig. Systemet kortsluts. Tack vare yogan har fått verktyg som hjälper. Stor skillnad. Kontrollerad andning sänker pulsen.
  • Öppnat upp mina muskler och därmed fått mig att nå djupare i övningar i gymmet. Benböj är ett lysande exempel där rörlighet har gjort mig starkare. Sant! Det är inte heller lika jobbigt att cykla nu när mina höfter är mer öppna.
  • Hjälpt mig att hitta tillbaka till en barnslig lekfullhet i all träning. Det är inte så allvarligt. Det är bara träning. Det är bara yoga. Det är bara jag. Kroppen. Stunden. På mattan kan den testa alla världens konster. Jag faller ofta. Och sedan börjar jag om. Kroppen är mitt mest avancerade redskap.
  • Lärt mig att allt inte måste ha ett mål – för i yogan är målen svåra att uppnå… Du fixar troligen inte kråkan eller huvudstående på första försöket. Var sak har sin tid! Det gör resan betydligt mer intressant.
  • Gjort mig mindre rädd, rent fysiskt. Jag har tappat balansen, jag har ramlat i golvet, i gräset. Slagit över när jag har försökt stå på huvudet. Gjorde det ont? Inte särskilt. Kroppen är starkare än vi tror.
  • Lett mig till meditationen och fått mig att förstå att medveten närvaro inte bara är flum. Det är att leva.
  • Vad väntar du på? Ge det 30 dagar. Vad kan yogan göra för dig?

    Skriv en kommentar med ditt namn och eventuell blogg så är du med i utmaningen. Nu ska vi ha kul!

    20 reaktioner på ”Glöm inte att anmäla dig till #yoga30d

    1. Jag är med! Yogar lite nu men ganska ostrukturerat så det känns super med mer engagemang. Tidigare yogade jag ibland på en träningsanläggning men det kändes mest frustrerande då en stor del av passet inte alls passade mig som har en hel del skador och nedsättningar. Nu blir det på mina egna villkor. Peppad och förväntansfull!

      Gilla

    2. Undrar om jag blev ordentligt ”anmäld” till #yoga30d..? Ett litet förtydligande nu då, jag är med! :)

      Vet dock inte om jag kommer väcka min sömniga blogg till liv och skriva om min yoga där.. Kanske, kanske inte. Men isåfall passar det bättre in på min ”vanliga blogg” Tea milk and honey! (inte bokbloggen, I hyllan) Hoppas jag inte framstår som alltför förvirrande nu!?

      Börjar bli pepp inför detta! Jag går på semester exakt nu till midsommar så det här blir perfekt! No excuses liksom ;D

      OCH, jag kan ju passa på att ‘fangirla’ lite nu när jag äntligen vågat mig på att kommentera hos dig (haha). Tack goa du för din härliga, inspirerande, eftertänksamma, energiboostande blogg! Jag har inte följt så länge (några månader?) men är en hängiven läsare och jag älskar din dialekt! Efter dina videobloggar ‘hör’ jag din röst hela tiden när jag läser, coolt ju :) Önskar dig en fin midsommar med en massa skön yoga!

      Gilla

      1. Hej Lisa! First thing first (hehe!): TUSEN tack för pepp och beröm! Blir så himla glad.

        Vad roligt att du bestämde dig för att vara med! Jag satte dig på funderarlistan först ;-) Ska dock genast föra in dig. Har du sett att vi har en grupp på fb också? #yoga30d heter förstås den också.

        Nu ska vi ha riktigt kul! Stor kram och härlig midsommar önskar jag dig också!

        Gilla

    Säg nåt!

