Frågor & svar del I

Hej darlings! Hoppas att ni har en skön lördag. Min har bestått av att flytta åt vänner = grymt träningspass. I kväll ska jag nog bara göra baconlindad kycklingfilé och hångla med chipsandedräkt. Ni rå?

TACK för era frågor! Jag kan inte svara kort så jag har delat upp i två. Ni är bäst!

Lisa undrar:

Vilket är det absolut godaste ”hälsosnackset” du vet?
Olika hela tiden! Men just nu gillar jag olika fikonbollar med nötter, turkisk yoghurt med massa frön och DYRA BARS. Tydligen så dyra det bara går, fatta’nte.

Har du mål med din träning? Vad i så fall?

Nä! Jag glömmer bara bort mina mål hela tiden, tror att det betyder att de inte är så viktiga?! Jag är ombytlig och kan bestämma mig på morgonen att jag vill bygga muskler, för att sedan glömma bort alltihop och anmäla mig till ett marathon vid lunch. Men hålla mig frisk och stark, det vill jag ju.

Hur ser din träningsbakgrund ut?

Spelade fotboll från att jag var sex år tills jag flyttade hemifrån när jag var 19. Lärde mig aldrig skjuta bredsida, skämde ut mina föräldrar med många fula ord till domare och motståndare men hade jäkligt roligt. Förknippar hela min uppväxt med det där fotbollslaget. Spelade innebandy och badminton i flera år samt bedrev en kort och framgångsfri handbollskarriär. Såg det nog aldrig riktigt som träning, faktiskt. Hade mest kul. När jag var 17 köpte jag kort på Sats och blev helt SLUKAD av styrketräningen. Under några år framöver satsade jag en del på att bygga muskler. Sen tröttnade jag lite, fast slutade aldrig gå till gymmet. Sprungit har jag alltid gjort av och till i och med bollsporterna, men fastnade ordentligt gjorde jag först förra sommaren. Var på  Öland hela semestern och ville bara springa, springa, springa i den fina miljön. 25-årskris?

Om du bara fick ägna dig åt en enda träningsform, vilken skulle det bli?

Styrketräning/crossfit, helt klart. Finns inget som gör mig så lycklig som att ligga i en pöl av min eget svett och kvida.

Vad jobbar du med?

Webbredaktör på myndighet.

Är din familj och dina vänner också träningsintresserade?

Min kille tränar, men inte för att han tycker att det är skoj, haha. Min pappa är nog min stora friskvårdsförebild. Han har alltid cyklat överallt och han lärde mig simma och åka skridskor väldigt tidigt. På vintrarna åkte vi längdskidor, det gillar jag fortfarande.

Ju nyare mina vänner är, desto mer träningsintresserade. Antar att det beror på att mitt intresse har ökat och jag har alltmer sökt mig till likasinnade. Tror dock att alla mina kompisar tränar i någon grad.

Och: har du världens gulligaste katt?

Jag tror det! Tyvärr tror jag att hon är besatt av någon svart makt. Hon är sex månader och väcker mig klockan fyra varje morgon, genom att lägga sig i mitt ansikte, slickbita mig intensivt på halsen och spinna. Däremellan är hon så söt och jag nästan bölar av att titta på henne. Hon är den stora ljusningen i mitt liv sedan pappa tvingades ta ut min barndomshund i skogen förra sommaren. Det var otroligt smärtsamt, ska jag säga er. Jag älskar djur. Hon var 15 år och kunde knappt gå längre så det var tvunget. Förlåt, nu svävade jag ut!

Cillas undrar:

Vad jobbar du med?

Webbredaktör på myndighet.

Cilla undrar:

Åh, vad roligt Jag är lite nyfiken på ditt ”andra liv”. Mannen och barnet (barnen?). Hur träffades ni, hur länge har ni varit tillsammans?

Jag förstår din fråga mycket väl, exakt sånt här brukar jag också intressera mig för hos andra, haha. Min kille och jag har varit i hop i fyra år. Vi träffades när jag pluggade till journalist och han föreläste i sin egen roll som mediamänniska. Jag vet, jag vet, jag har alltid varit en sån som blir kär i lärarvikarien. Akta dig för såna! Hehe. Fast du undervisar väl yngre personer. Anyway, han har en son sedan tidigare, världens bästa. Bor varannan vecka = väldig lyxigt om du missförstår mig rätt. Alltid kul när han kommer, alltid kul när det blir barnfritt. Win-win. Ps: han mår bra, jag menar inte att låta egoistisk. Vi har inga barn ihop.

Jag tror att jag har skymtat en tatuering på din arm? I så fall står den för något särskilt eller har du gjort den för att du tycker att den är snygg? Har du fler? Vill du göra fler?

Jag gjorde den för att jag tyckte att den var snygg I dag sitter den mest där och är lika mycket en del av mig som mina tår. Inte heller särskilt snygga, men kuliga att ha på nåt vis. Det står:

Värmeland mitt eget land, här tappade jag min första tand och här ska jag spotta ut den sista

Det är en omskrivning av Tomas Andersson Wijs Hälsingland. Jag är otroligt glad över att vara värmländska. För mig är det den vackraste platsen på jorden. Vill dock inte bo där pga vill bo i Stockholm som också är vackert plus har lite mer innehåll, så att säga. Vill gärna göra fler tatueringar, kom dock av mig när jag började på myndighet. Att vara tatuerad är ungefär lika normalt som att gå endast iklädd narrmössa där.

Vilken typ av musik lyssnar du helst på när du tränar?:)

Helst nåt argt! Gärna tjejer som skriker att hela världen kan dra åt helvete och sånt. Ja, det är sant. Typ Courtney Love, Kelis, Baboon show, Destillers, Janis Joplin… Och så klart musik jag gillar i vanliga fall också. Män som sjunger på svenska. Så kool är jag. *not*

Det här är världens bästa låt, tycker jag:

 

Den här är inte heller så dum:

13 reaktioner på ”Frågor & svar del I

  1. Tack för svar :) jag hade helt fått för mig att det var din kiddo, men så var inte fallet. Och jag förstår helt vad du menar med att det är lyx med varannan vecka. Kram!

    Gilla

  2. Haha… du jobbar på fel myndighet :) nu är jag visserligen tjänstledig för studier men på ”min” myndighet är vi i alla fall ett par stycken som är tatuerade. Diskreta men ändock tatueringar.
    Har nyss hittat hit men gillar ditt sätt att skriva och ser precis som Lisa framemot kommande svar fanns en del frågor där jag är väldigt nyfiken på svaren :)

    Gilla

    1. Säkert flera hos mig som har men döljer. Några är vi dock som vågar visa! Men sättet folk frågar om dem… det är som att det inte känner en enda tatuerad person! Fascinerande. Får jag fråga vad du gör..? Alltså, vilken myndighet du är tjänstledig från. Intressant ju.

      Gilla

      1. Jo det är klart den äldre generationen är lite väl konservativ ibland :) men jag låter det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Är tjänstledig från myndigheten som mest troligen finansierade dina journalist studier. Men drömmen är ett nytt jobb någon annanstans när jag är klar personalvetare.

        Gilla

      2. Vad spännande, kör hårt! Personalvetare verkar vara grejen just nu. Det där man vill bli. Äldre generationen ja, men även yngre beter sig som om tatueringar är värsta mystiska subkulturen! Blir lika fnissig varje gång. Då är det lätt att inte vara medioker…

        Gilla

Säg nåt!