Mjukglass junkie

mjukglass

Jag ääälskar mjukglass. Därför är det ganska konstigt att det har tagit mig till nu att testa kyldiskens magiska hemmamjukglass. Bara att vispa, frysa och ösa upp i strut hemma. Älsk på det! Min var en tetra från Arla, finns säkert flera andra varianter också.

Obs! Topping är livsavgörande. Tuttifrutti, lakrits eller nötkross med jordgubbssås ska det vara. På bilden? Choklad. Inte mitt val.

Kommande dagar har jag dock inte plats för mer glass, eftersom jag måste koncentrera mig på min absoluta sommarfavorit: jordgubbar med vispad grädde. Vi åker snart till England och när vi kommer hem igen lär jordgubbssäsongen 2015 vara död och bortglömd. Snyft! Jag mår på riktigt lite, lite dåligt över detta.

Vilken är din bästa sommarfika eller dessert?

22 reaktioner på ”Mjukglass junkie

  1. tyvärr, jag är glass-snobb och har fostrat tre små likasinnade, lika med svindyrt.

    GB: usch! SIA: i nödfall. Arlamjukglassen känns så himla… kemisk? vi är klart bortskämda av gelaterian vid Fridhemsplan. De gör rosensorbet! Deras choklad är nästan svart! Barnen uppfattar inte typ Magnum som choklad ens. Dyrt som sagt…

    Jag är galen i vanilj-Järnaglass fast man blir helt sträv i munnen av druvkärnmjöl eller vare heter, som de använder som konsistensgivare. Men smaken!!

    åsså gillar jag Yollibox choklad. All annan vanilj av dyrt märke. Salta jordnötter-glassen på pipersgatan! Montis i Gallerian.

    Första gången jag var i USA 1994, fanns inte Häagen Dasz i Sverige. Och over there kostade en burk elva svenska spänn. Åt en pint om dagen i tre veckor. Gött. ville ju ta in Ben&Jerrys till Sverige men de var inte intresserade av Skandinavien. Cone heads.

    Gilla

  2. Så många gånger jag stått i butiken med den där tetran från arla i handen… varför jag ändå inte köpt och testat den än? Jadu, B&J är liksom ät-redo. Förstår mig inte riktigt på att köpa halv-färdig//halv-ätklar glass. Liksom; antingen gör jag glass själv och kan mentalt förbereda mig på att ja, det tar tid innan jag får äta den. Eller så köper jag glass som jag kan inta NU.
    Men du menar alltså att den här mjukglassen är värd att träna tålamodet för? Hm ska kanske testa ändå, då.. En kan ju alltid köpa med en B&J hem OCKSÅ, så riskerar en inte att dö väntan-på-glass-döden under tiden mjukisen ”blir klar” i frysen.

    Gilla

  3. Åh va gott! Min favvo fika är jordgubbar eller vattenmelon. Helst helt naturellt och ingenting till, möjligtvist glass til jordgubbarna. Mums! Är i Italien nu där det ju finns massor av gelaterior med äkta italiensk glass men mina smaklökar är så präglade av typ GB-glass att jag tycker riktig glass smakar för mycket! Är nog ingen gourmet 😉

    Gilla

      1. Haha ett första steg för att kunna utvecklas väl? Nej chokladglass är ingen höjdare. Vanilj med chokladbitarna eller så är gott men bara choklad blir typ för mycket. Annan konstig grej, måste alltid dricka vatten efter att ha ätit glass. Står inte ut med smaken efteråt.

        Gilla

  4. Bästa – menar du att jag måste välja? Jordgubbar, eller glass. Glass och jordgubbar. Paj! Hallon-, blåbär-, plommon-, rabarber- jordgubb- med GLASS, eller med obscena mängder vaniljsås. Finns för mycket gott! ;) Jordgubbar, grekisk yoghurt, rostade pinjenötter och flytande honung – det är sånt jag på allvar kan bli ledsen över att jag inte kan äta året om. Och här sitter jag med en slät kopp kaffe.. (fast jag har jordgubbspaj i kylen som jag ska äta i eftermiddag när maken kommit hem från jobbet och börjat sin semester!)

    Gilla

  5. Jordgubbar med mjölk! Eller jordgubbs- och rabarberpaj. Eller ananaspaj! Åh, ananaspajen har jag inte gjort på flera år, måste åtgärdas. Är den där hemvispade mjukglassen verkligen god?

    Gilla

  6. Hemmagjord paj med blåbär, hallon eller rabarber! Oslagbart och så jordgubbar med grädde förstås! Pssssssst, jag jobbar med glasstillbehör…strössel, toppingen osv osv 😀

    Gilla

  7. Mjukglass äter jag inte så ofta, vet inte riktigt varför för jag tycker verkligen om det! Helst med någon krämig nougattopping :)
    Jag älskar paj, helst smulpaj med blåbär eller rabarber :)

    Gilla

Säg nåt!

