Knep för att känna ro inför semestern

  
Det är fredag men var är fredagspeppen?

Så här i upploppet inför semestern blir vardagen lite märklig. Det är som att allt är just ett upplopp, ett avslut, ett avstamp: allt med inriktning på semestern. Därför blir torsdagar ungefär som onsdagar och fredagar som tisdagar. Nästan. Helgen är liksom inte lika särskild och speciell när det väntar fyra raka veckor av schlapp alldeles bara runt nästnästa hörn ungefär. Bortskämt va!

Jag vet att jag tidigare har skrivit om att semestern alltid har varit lite ångest för mig. Precis som sommarloven. En tid då jag lovade mig själv att den här hösten, då ska jag bli bättre! Snabbare, duktigare, effektivare. Och ordningsam! Ordningsam ska jag plötsligt bli!

Och så var jag missnöjd. Med året som gått. Kunde ha gjort bättre.

I år känner jag mig nöjd. Och visst blir det lättare av att jag har papper på att jag kan vara det. Ett anställningskontrakt som den här gången sträcker sig tills vidare istället för som tidigare över en begränsad period. Ett nysajnat kontrakt med en grym bloggportal som jag verkligen kommer att trivas på. Utvärderingar från mina föreläsningar, där deltagarna ger mig toppbetyg.

Krasst sett: det är en genväg till självförtroende och nöjdhet, att ha saker på papper. Visst?

Ett annat bra knep för att komma till ro tycker jag är att utvärdera. I julas hittade jag en mall som jag nu återanvänder – att sätta ett betyg mellan 1-10 på de här kategorierna i livet:

  1. Hälsa
  2. Fritid
  3. Relationer
  4. Ekonomi
  5. Karriär

När jag sätter mina siffror och skriver min motivering förstår jag att jag mår rätt bra. Och där jag inte gör det, kan jag mycket enkelt se vad jag behöver göra för att höja siffran inom något område. Innerst inne vet jag vad jag behöver. Exempelvis fritid, där jag nu äntligen köpt ett terminskort på mitt yogaställe inför hösten. Jag önskar alltid att jag gjorde mer yoga och nu ger jag mig ordentliga förutsättningar för att göra det.

Eller område karriär, där jag numera samlar på de goda vitsord jag får, för att kunna påminnas om att jag gör något viktigt, även om jag inte precis gör någon karriär.

Jag funderar också på vad jag är särskilt stolt över, tacksam för och vad jag vill ta med mig och vad jag vill lämna kvar.

Dock förstår jag givetvis att om du som läser just har gjort slut, förlorat jobbet eller är sjuk, kan det här låta för himla äppelkäckt. Jag vet att sådana här utvärderingar ibland bara spär på ens hopplöshet. Och kan bara säga vad som funkar just nu, för mig. Inte dig.

Återstår då att se om jag kan göra som förra sommaren och släppa kraven och idéerna om hur jag tycker att en semester ska vara. Det tror jag. Medvetenhet verkar vara typ nittio procent av lösningen på de flesta (världsliga) problem.

Utvärderar du livet så här efter en ”termin”?

15 reaktioner på ”Knep för att känna ro inför semestern

  1. Jag tycker också att det låter som en bra idé att utvärdera och samla på peppande och värmande ord för att kunna titta på en dag när allt känns lite tungt. Om man utvärderar regelbundet som du gör blir man ju också medveten om vad man är nöjd/missnöjd med och kan prioritera om. Men blir också medveten på ett djupare plan över de livsval man gör och får lättare att stå för dem.
    Nu har jag ju stabilitet omkring mig med jobb och härlig familj, men även då är det viktigt att man reflekterar över om man lever det liv man vill och gör något åt det. Det låter slitet, men man måste själv först vara lycklig för att kunna göra andra lyckliga.
    Tack för en inspirerande blogg :-)

    Gilla

  2. Intressant, men helt fel tid på året för mig – jag har som mest inför semestern, fullt upp med att just avsluta och göra klart, för att börja om i höst. Bra tillfälle i teorin, men som sagt för intensivt för mig för att ha tid till att utvärdera. Men det sker nog i det tysta – för ju mer jag avslutar och ju mer smärtfritt det går, ju bättre har jag ju skött saker och ting under året som gått.

    Sen utvärderar jag nog livet generellt flera gånger om året. Livet serverar mig hela tiden olika saker, stora som små, som gjort att jag måste utvärdera, anaysera, tänka till – och uppskatta det jag har.

    Gilla

  3. Jag har ett par år skrivit versionen av mig själv ett år eller ett halvår framåt. Rätt kul att läsa faktiskt i efter hand. Om man sedan gör det om igen blir det ju en utvärdering. Att ge det en siffra som du gör är ju bra för man får då värdera hur man ligger och kanske fundera på vad steget skulle vara för att nå från t ex en 6:a till en 7:a. Nyttigt. Ibland behövs inte så mycket. Kanske man t om när man värderar inser att man ligger högre än man trodde! Detta kan man ibland göra i handledning. Nu har jag fått ngt att fundera över. Ska springa en runda och grunna vidare 😄

    Gilla

  4. Du är ju så himla klok du. Har tänkt och utvärderat nu en god stund framför ditt inlägg och känner in hur jag ligger till. Har funderat mycket på prioriteringar senaste året (tror det är en något fördröjd 30 årskris), och semester (eller annan ledighet) ger väldigt bra utrymme för att lyfta upp vad som är viktigt och roligt och allmänt YOLO.

    Gilla

  5. Jag utvärderar inte alls faktiskt men det kan ju vara en bra idé! Jag har faktiskt gjort så att jag gjort en liten mapp med fina saker som folk sagt eller skrivit om mig, typ om jag fått en fin kommentar på bloggen eller ett gulligt sms från något kiddo på fritidsgården eller en vän, då har jag printscreenat och sparat i en speciell mapp på datorn som jag dessutom har lagt över på telefonen så de dagar som jag själv tycker att jag är ganska värdelös kan jag bara bläddra igenom och känna mig lite gladare. Det är kanske idé som du kan ta med dig utöver karriärvitsorden som du lägger på hög :)

    Gilla

      1. Jaaa, och mitt huvud har en tendens att bara komma ihåg saker som inte är så snälla så det är lite av en reality check att kolla igenom min mapp och bara låta sig själv omfamnas av kärlek typ.

        Gilla

    1. Detta har jag många ggr tänkt göra men aldrig fått rutin på. Bra ide att ta printscreen ich spara på dator/telefon. Kan vara bra att ta fram när man känner sig lite låg. Tack för inspirationen!

      Liked by 1 person

  6. Vilket år du haft! Härligt att få en tillsvidareanställning – grattis!
    Vi har haft rätt stora nedskärningar på mitt jobb i vår så jag är extra tacksam idag över att jag fick vara kvar.

    Gilla

  7. smart att utvärdera EFTER, jag är nog bäst på att sätta mål INFÖR. men detta ska jag ta till mig – det blir ett fint avslut liksom. kul att så många bloggare, inklusive mig själv, flyttar till hösten!

    Gilla

Säg nåt!

