Svårt att kombinera bra sömn med rimligt liv?

Ibland känns det som att det här med att sova bra är cirka omöjligt att kombinera med ett normalt liv. Till och med för en barnlös. Eller så är det min kravspec som är lite väl omfattande. För, allra bäst brukar jag må om jag kommer i säng tidigt. Gärna före 22. Åtta-nio timmar är den perfekta sömnmängden men hur ofta tror ni att jag lyckas med något av det här? Rätt sällan. Nån gång i veckan kanske.

Varför? Jamen hur kul är det att komma hem från jobbet vid 18 och sedan lägga sig 21? Heja livet. Det går ju liksom inte ihop. Den senaste tiden har jag slutat morgonträna till förmån för sovmorgnar och det är ljuvligt. Älsk på sommarmorgnar, när solen skiner och livet i Vasastan börjar utanför mitt öppna fönster. Dagarna känns kortare när jag missar mina annars så effektiva morgnar, men spela roll.

Funkar sömnen funkar allt. Så har jag alltid trott, men jesus vad svårt det är att leva efter sina egna regler ibland!

Hur får du ihop det för egen del?

20 reaktioner på ”Svårt att kombinera bra sömn med rimligt liv?

  1. Behöver typ 6h sömn på sommaren och 7h på vintern, och ibland (typ en gång i månaden) är jag däckad och sover 10h. Fördelen med att styra mina egna tider så att jag får sova som jag behöver. Märker stor skillnad från när jag förut var tvungen att sova vissa tider.
    Sömn är så viktigt!

    Gilla

  2. För mig är sömnen verkligen såå viktig! Är lite allt eller inget och är väldigt ”på” när jag är vaken och har svårt att slappa och behöver därför verkligen sova mycket. Snittar nog på typ 8 h och går ofta upp först runt åtta på morgonen då jag läser en del på distans o bara har några få lektioner i veckan. Håller med om det där med ett rimligt liv (underbart uttryckt!!) med aktiviteter sent på kvällen och så då jag vet att jag kommer bli såå trött nästa dag om jag sover för lite samtidigt som man vill följa med ut. Förresten, såååå kul att du bloggar igen! :)

    Gilla

    1. TACK Fanny! 💋 Helt underbart att kunna sova till åtta, det tar ju faktiskt bort stressen på kvällen. Jag tycker oftast att det känns som att dagen är slut när jag kommer hem från jobbet, för då orkar jag sällan så mycket. Och det känns ju så slösigt! Kvällar som är så trevliga…

      Gilla

  3. Ja, gud det där med sömnen!! Jag går upp 04.30 varje morgon, jag lägger mig vid 21 varje kväll….kul liv kan man tycka ibland!! Men jag är en morgonmänniska och ingen nattsuddare, problemet är att det är likadant på helgen. Då längtar jag efter sängen redan vid 21 men sover lite längre på morgonen….Ibland känner jag att jag hade kunnat sova bort mitt liv, så trött är jag :)

    Gilla

  4. Nja, alltså hade jag behövt 8-9 hade det varit orimligt. Jag har insett att 7,5 är en lagom nivå för mig för att klara mig och känna mig pigg. Sen tar jag gärna lite extra på helgen (obs, ej förlagda på kvällen pga nattuggla utan då på morgonen).
    Håller med, för tidigt i säng ger ju inget liv på kvällen typ. Deprimerande.

    Barnen är numera sällan en bricka i spelet tack och lov. :) I några månader till tills det blir tillökning vill säga. Hua, hur tänkte vi där?! :P

    Gilla

  5. I feel you. Så himla svårt det där. Jag har varit så sjukt trött den senaste tiden eftersom det varit mycket stress och förändringar i livet och efter min utmattning behöver jag extra mycket sömn under sådana perioder för att inte gå sönder igen, men det har varit lite svårt och jag har gått runt och nästan känt mig bakfull i en vecka eftersom jag inte fått sova tillräckligt. Det är ju en ständig balans det där, och jag tror att en kanske måste göra som du och prioritera bort vissa saker under vissa perioder för att få till det.

    Gilla

    1. Så där är jag med! Bakfull verkligen. Det har fö gjort mig rädd att dricka alkohol för jag orkar inte få ännu mer bakiskänsla. Du är så himla klok i alla fall, det kan din kropp tacka dig för!

      Gilla

  6. Sover på tok för lite på vardagarna men tycker jag lyckas ta igen det bra på helgerna. Barnen är stora nu och jag kan egentligen få hur mycket nattsömn jag vill men det är så grymt svårt att komma i säng på kvällarna. Särskilt nu när vi har ljust dygnet runt. Och sen ringer väckaren alltid 05:30 och hunden vill gå ut… Snark!

    Liked by 1 person

    1. Gosh Bettan, jag har ju glömt följa dina strong curves! Måste genast. Och ja, samma här, sover ofta en tio timmar på helgen. Önskar dock att det var mer tvärtom. Att jag sov mycket till vardags och orkade vara uppe mycket på helgen 😀

      Gilla

  7. Sömn ja, hå hå jaja, det minns jag nästan hur det var. Ställer klockan ibland flera gånger per natt för att kolla blodsockret på dottern. Vi delar på det men sömnen blir ju störd ändå. Lite sömn i kombination med stress är ju rätt galet och jag föröker hitta någon lösning som ska göra det lite bättre. Inte hittat nån riktigt än ;-)

    Gilla

      1. Det är en ganska vanlig uppfattning att det ska ”ställas in rätt” Tyvärr är det inte så, för det som är rätt den här veckan är inte rätt nästa. Massor av andra parametrar som spelar roll för blodsockret, som man aldrig kan förutse. Något rakare linje är det väl när man växt färdigt kanske men så länge man växer och har hormoner som går upp och ner så finns ingen exakt inställning. Så för en tjej, typ aldrig alltså ;) Skillnaden för oss är väl att hon kommer ta över själv, om vi låter henne….det är en skrämmande tanke.

        Gilla

      2. Det där med ställa in rätt applicerade jag fö bara från massa andra sjukdomar, det är ju vanligt när det gäller annat. Rätt okunnig när det gäller diabetes, särskilt typ 1.

        Gilla

Säg nåt!

