Det opersonliga gymmet

kettlebell

Jag vet inte riktigt vad det är med mig, men jag har fått en smärre Sats-fobi. Drar mig för att gå till denna plats som tidigare varit min favorit på jorden. Samma samma samma samma. Så känns det lite. Som att det måste hända något nytt! För min gymlust. Och inte bara träningen utan snarare… lokalen. Känslan. Atmosfären.

För jag tror att problemet ligger där. Att gymmen blir allt mer opersonliga, i takt med att fler börjar träna. Att jag känner mig som en nykomling varje gång jag går dit. Att PT-verksamheten brer ut sig och tar allt mer plats och gör lite att det känns som att vi andra mest är i vägen för dem. Att jag har förlegade minnen av hur det var att vara stammis på Sats Karlstad (för tio himla år sen!) och heja på andra stammisar och känna mig som en del i ett gäng. Det blir väl bara aldrig så igen!

Förra veckan makade jag mig i väg en gång, resten tränade jag hemma och ute. Det är fint, men jag saknar skivstången, behöver skivstången. Och medtränande. Glada, peppade människor att smygkika på. Men jag behöver tydligen inte gymmet. Känner zzzzznark inför gymmet.

Det här är en mycket ovan känsla för mig, jag har aldrig haft en dylik svacka tidigare. Hantlar, kettlebells, skivstången, alltsammans har varit min trygga hamn, min tröst och varma famn. Det förvirrar mig att inte känna så.

Självklart är det inte mer med det än att a) gå dit ändå eller b) inte gå dit då. Ändå kan jag inte låta bli att tänka alldeles för långt och komplicerat och KOMMER DET ALLTID VARA SÅ HÄR NU och vad gör jag i så fall åt det?

Puh.

Jag är en känslig själ, jag vet.

Vad hade du gjort? Terapi? ;=) Bytt gym? Skärpt dig? Bytt alltihop mot en kurs i keramik?

16 reaktioner på ”Det opersonliga gymmet

  1. så konstigt, när jag googlade ”mitt” gamla stammisgym S.A.T.S Fridhemsplan, kom det upp ett jättegammalt inlägg gjort av… mig själv på Allt För Föräldrar!

    ”Jag har gått där till och från ända sen det var ett tjejgym som hete Atalanta i början av 90-talet. Det ligger vid Fridhemsplan, på S:t Eriksgatan. Dock tycker jag att hela S.A.T.S har blivit otroligt mycket tristare, med sitt otroligt rigida medlemstänkande, löjliga regler, incheckningprocedur och supercoola värdar. Jag går på e2 nu och det är mycket trevligare”.

    Meeeen vad tror ni händer – e2 i Alvik som jag älskade högt, köpts upp av S.A.T.S så klart :-(

    Nu tränar hela familjen, och badar, på Oasen i DN-huset. Lite muggigt men familjärt som bara den!

    Gilla

    1. Åh exakt just dit gick jag efter mitt utbrott här igår. Det är inte så bra utrustat men jag fick vad jag behövde och gjorde vad jag skulle och så var det bra med det. Sats köper verkligen allt numera. Bra för oss som går där och får fler ställen att gå till, men trist pga de nackdelar du nämner med Sats…

      Gilla

  2. Nu var det ju typ ett halvår sen jag var på gymmet, men för mig var tidigt morgongym grejen. Då fanns ett gäng stammisar att heja på om mornarna (är rätt säker på att de finns kvar nu, tror inte att de splittrades när jag försvann :P) och det kändes hemtamt och skönt. När jag däremot var där på andra tider så kändes det inte alls lika bra. Plus att ”mina” morgongymmare nästan använde stängerna, det gjorde dock förmiddags-gymmarna .

    Gilla

    1. Ja, det är ju det där också! Jakten på sitt eget redskap. Igår kom det en kille och frågade om jag snart var kvar och sen hängde han på podiet tills jag var det. Löjligt av mig men jag blir störd av den stressen! Samtidigt som jag förstår honom exakt, för det är så trist att komma och så är ingen stång ledig. Morgonen är bäst, håller med! Just nu sover jag dock förbi den 😀 Också rätt skönt.

      Gilla

    2. Precis vad jag tänkte skriva – tidigt på morgonen är vi ett litet gäng, tillsammans under tystnad, ”mitt” gym-känsla. På eftermiddagen – inte mitt gym! Jag känner mig ivägen, fel, ny, ovan, osäker.

      Jag hade nog inte bytt gym (jag kan inte heller, av praktiska skäl), men jag hade nog flyttat fokus till hemmaträning och löpning – dels pga svackan och dels årstiden. Periodiserad träning liksom :-)

      Gilla

  3. Ja men EXAKT! Har använt mitt SATS-kort typ… fyra gånger i år. Saknar också att ha ett stammisgym som sjutton. Önskar att jag jobbade närmare Solid, där känns det så; som att nån bryr sig om att jag är där eller inte liksom? Men det är väl också en konsekvens av att vilja vara fri, köra lite yoga här, lite löpning där. Förr i tin så hängde en ju på samma gym vid samma tid varochvarannan dag, liksom.

    Gilla

    1. Ja så är det ju verkligen! Att det handlar om ens egen promiskuösa inställning till det hela också 😊 Och inte anstränger jag mig för att bonda med personalen när jag ändå växlar mellan olika center. Ändå önskar jag… känna mig lite sedd och hemma antar jag? Orimligt på sätt och vis.

      Gilla

  4. hahah… Jag hade helt klart valt keramik-kursen!
    Skämt å sido, jag kan verkligen förstå dig och känna igen mig men jag tror att det kanske handlar om årstid eller åtminstone en period i livet.
    Jag hoppas att lusten återkommer och att då får tillbaka trygghetskänslan i att gå dit.
    Puss pårej

    Gilla

  5. Å har också börjat känna så, visst är det konstigt. Från januari till maj tränade jag 3ggr per vecka. Tänker man kanske får hitta nån ny inspiration och liksom en ny sorts motivation för att gilla det mer. Å andra sidan ska man ju göra det som känns bra och roligt, kanske inte gymmet är det som behövs för dig just nu? :)

    Gilla

  6. Åh, lite samma läge för mig. Fast mest med löpningen (som jag ju ÄLSKAR). Även lite så med gymmet (sats…) faktiskt när jag tänker efter. Men jag tänker välja att tro att det bara är lite pre-semester-koma-svacka. Typ.

    Gilla

Säg nåt!

