Den flärdfulla bikramsekten

Igår var jag på mitt livs första bikramyoga (jo sant!) och det var alltså det mest bisarra jag har gjort? Har ni testat?

Jag har varit på hot yoga, kanske 34 grader, och det var helt rimligt. Jag svettades jättemycket och halkade på mattan men jag gillar att svettas jättemycket pga relaterar till sommar och löpning och att vara liten och spela fotboll i gassande sol och jättetjocka strumpor som går upp till knät.

Bikramyoga är i 40-graders värme och det är jääättevarmt.

Så:

Jag hade bullat upp med alla tänkbara materiella ting som vanligt, för jag älskar materiella ting. Halkfri yogamatta, yogitoes (handduk med typ sockiplast som läggs på mattan), handduk för svett, två vattenflaskor från Klean Kanteen som håller vattnet kallt (ÄLSKAR). Vad jag inte hade rustat mig för var…

Män i minismå badbyxor?

Alla utstrålade total RIKMA trots att de enda attribut de bar var… underkläder?

Att alla tjejer såg ut som mörka små undersköna väsen/tagna ur valfri flärdfull fransk film?

Jag såg som vanligt ut som en maffig fotbollsspelare i mina små shorts och tog inte av mig linnet trots att det blev jättevarmt. Gruppträna i bh? Nä, där går gränsen.

Eller?

Jag vet inte.

Nästa gång står jag väl där i bh. Tredje gången i nånslags bikinitrosa.

Åh nej.

Det är en sekt det här. Jag är säker.

En knasig, pretentiös och spännande sekt som jag kände ett omedelbart behov av att få bli medlem i.

Jag skulle säga att bikramyoga kändes mer som, eum, stretch än yoga eller träning. Stretch i… nattklubbsmiljö. Med speglar överallt. Och män i badbyxor bakom ryggen. Det var inget flöde utan vi gjorde 26 positioner, en position i taget, och alla gjordes två (ibland tre?) gånger. Vilket var skönt, eftersom jag hade DÖTT om jag hade försökt flöda. Sa jag att det är 40 grader varmt..? Jodå, jag visste att det skulle vara 40 grader varmt. Jag inser bara att jag inte visste vad 40 grader varmt ÄR. Nu vet jag.

Och det var roligt, jobbigt, konstigt, varmt, svettigt, lite läskigt, mer konstigt och… mer konstigt. Träna i 40 graders värme? Kan det verkligen vara nyttigt det?

Om jag kommer gå igen? Hell yeah! Jag vill väl också bli flärdfull fransyska i rikt kvarter? Skulle säga att detta var min första upplevelse av att träna på ett skitdyrt ställe i New York. Fast det var i Birkastan i Stockholm. För det var så det kändes. Som att jag var med i Sex & the city. Och hade gift mig rikt och nu måste lära mig hur de stora tjejerna gör.

Sex & the city och bikram hade väl också sin storhetstid ungefär samtidigt.

Men hello 2000-talet, se upp för mig!

Nån som är med i sekten?

17 reaktioner på ”Den flärdfulla bikramsekten

  1. Jag älskar bikram. Borde gå minst två gånger i månaden. Känns som rimlig dos av män i små små shorts om de inte är min man, och honom föredrar jag ändå i surfshorts om shorts. Ehum. KUL att du provat!

    Gilla

  2. har gått på Moksha/Modo yoga- också 40 graders värme, men mer flexibilitet upplever jag. Och flowklasserna brukar de ha lite lägre värme och de älskar jag! och yinyogan… mmmm…. Fast det är svårt med sekt-biten tycker jag. Även om jag inte har problem med varje sig träna i SportBH eller män i små badbyxor som svettas, bara de inte luktar illa… ;-) Men det blir lite som att hot yoga är lösningen på allt och att du BARA ska ägna dig åt det (och en har fasen knappt råd att göra mer när en löst kort på studion). Jag gillar juh göra massa annat, och yogar på massa andra sätt och ställen :-)

    Gilla

  3. Jag har provat tre gånger men valt att inte gå med i sekten! Inte ens jag som älskar värme känner bekväm där inne. Dessutom tycker jag det var för trångt. Vi stod med mattorna överlappade och när någon rörde sig så flög svettstrålar över hela rummet. PLASK! Någon började må illa men vägrades att gå ut, man skulle minsann stanna och uthärda. Har svårt för sånt…

    Men det roligaste var ändå när min kompis hamnade bakom en kille med vida shorts och när han böjde sig fram med benet utsträckt bakom såg hon rakt in i grenen och allt som fanns där. Hon fällde ner blicken mot golvet varpå instruktören säger till henne att hålla blicken framåt och inte ner i mattan…. Så hon var så illa tvungen :)

    Gilla

  4. Haha, jadu det var också en skön beskrivning av Bikramyoga.
    Har aldrig varit på en sån klass. Det har faktiskt aldrig lockat mig och jag kan ha lite svårt för när det blir för varmt.
    Har varit på hotyoga och fått pausa emellanåt för att det känns som att jag ska svimma.
    Har de alltid dropin klasser eller var det gratisprovapå?
    Lycka till med framtida Bikramklasser ;)

    Gilla

  5. Nä men how I wish att jag var med, och särskilt då på du Calme… Håller fullkomligt med dig om det övriga! 😂 PS: jag brukade ta med vattenflaska som stått i frysen över natten. Till slutet av passet var det lagom iskallt! Men nu måste jag ju prova Kleen Kanteen.

    Gilla

Säg nåt!

