Kollar du kontot innan räkningen kommer?

Ibland pratar vi om träning som någonting som liksom inte riktigt hör ihop med övriga livet. Som att den är något som går att lägga på, i en och samma form, oavsett vad som händer i övrigt. Vi gör en plan, kör på, väger inte in Livet och blir besvikna när minsta lilla pass spricker.

Det funkar sällan så. Energi och fokus är som pengar – använder en mer än vad som finns på kontot blir en skyldig. Med det sagt finns det så klart många människor som tränar som bäst när de har mycket att göra på exempelvis på jobbet. Därför att de ökar sitt fokus, vet att det är den här lilla stunden som finns och satsar på kvalitet. Eller för att de helt enkelt bara är sådana. Som får mer gjort när de har mer att göra.

Andra puttar ut allt annat ur kalendern när det blir mycket på jobbet. Orkar inte tänka på något annat alls.

Det låter så enkelt, men visst är det svårt att veta hur just du och jag funkar ibland? Att lyssna in på det där. Lära känna sig själv och lyssna på signalerna. Inte se träning som det där som alltid kan vara likadant, oavsett vad som händer runt omkring. Som ska funka på samma sätt, annars blir vi besvikna.

Samtidigt är det väl knappast bara jag som tycker att det är skitsvårt emellanåt, som ibland inte riktigt fattar förrän räkningen kommer? Fast att jag har mobilt bankid och kan kolla läget när jag vill.

Ni hajar liknelsen. Kroppen sitter där varje dag.

Just nu är jag supernöjd med min kropp som pratar tydligare än någonsin innan. Efter en lång, tung träningsperiod fick jag först en töjning i låret, sedan en morgon med ont i halsen. Det gick över, men jag fattade vinken. Och hoppade över veckans onsdagspass på gymmet. Istället skriker kroppen efter hot yoga (en krejvning lika stark som den efter viss mat!) och massage. Det senare ska den få redan i dag. Hurra!

Talar din kropp tydligt till dig, eller hur ser er dialog ut?

5 reaktioner på ”Kollar du kontot innan räkningen kommer?

  1. Jag tycker nog att jag är ganska bra på att lyssna på min kropp, har iaf blivit bättre med åren. Samtidigt som jag (vet att jag) ställer ganska höga krav på den med vad jag vill/förväntar mig att den ska utföra/klara av och just därför har jag blivit tvungen att lära mig att lyssna oxå även om jag kanske inte alltid lyckats höra precis allt på exakt det sätt kroppen menar. Men det är en tunn lina att balansera på och jag praktiserar nog lite ”tough love” ibland mot kroppen och kan pressa den rätt hårt.

    Jag är ganska bra på att ta vilodag(ar) om jag behöver, eller välja att inte springa (eftersom det oftast är det som sliter mest) utan träna något annat i stället, men när jag väl tränar så pressar jag oftast hårt. Det blir tuffa intervaller på spinningcykeln trots att jag sovit halvdåligt och hade bestämt mig för ett lugnare pass på lägre pulsnivåer, och jag springer lite snabbare än jag borde utifrån den distans jag tänkt mig att springa, eller utökar passet med nån kilometer fast jag egentligen sprungit i/nära snabbdistanstempo.. Så ett lite ambivalent förhållande, men lyssnar på mitt sätt. ;)

    Gilla

  2. Kroppen talar tydligt. Sen är det inte alltid jag är bäst på att lyssna. Och ibland lyssnar jag för mycket. Hittar krämpor som inte finns. Eller förväxlar kroppslig trötthet med en trötthet orsakad av stillasittande datorarbete.. då jag förmodligen hade mått bättre av att komma ut än att landa i soffan. Lyssna är en bra grej. Varje dag. Inte bara då räkningen kommer. Lätt i teorin, svårt i praktiken :)

    Gilla

Säg nåt!

