When in doubt – omfamna husmanskosten

IMG_0137
Suddig selfie overload, here u go! Måste liksom dela med mig av hur happy happy jag kände mig efter jobbet i dag. Tänkte lulla hem och lägga mig på soffan för att inte gå upp mer förrän det blev sovdags, men plötsligt rullade jättevågen av energi in över mig. Magiskt!

Egentligen ville jag kasta på mig löpartajtsen och ge mig ut, men jag tränade Stronglifts i morse och tror nog att krôppen kan unna sig lite vila. Samtidigt som jag egentligen vill ta varje chans att komma ut mer, det här med att vara pigg på kvällen är ingen stapelvara i mitt liv precis. Det blev mellanvägen: en promenad. Göra kaféplaner för min lediga torsdag. Hurra!

Anledningen till energivågen? Tja, delvis berodde det nog på att jag gick ifrån jobbet och kände mig KLAR med planeringen för en workshop som jag kör i morgon. Jag brukar nästan aldrig känna mig klar. Det finns alltid nåt att fila på. Dessutom hade jag en urlyxig lunch där jag somnade medan jag fick fina fransar. Avrundade med att gå till mitt favoritlunchställe strax före stängning. Nästan alldeles ensam i lokalen fick jag en rejäl viltskavsgryta som fyllde mig med omedelbar energi. Snacka om boost!

Tränar du två pass om dagen någon gång? Varför och hur funkar det? Och vilket är ditt bästa sätt att samla ny kraft på?

7 reaktioner på ”When in doubt – omfamna husmanskosten

  1. Underbart foto på dig Jeanna.
    Om jag kör 2 pass nån dag blir det oftast typ löpning och yoga, alltså kör jag 2 pass är nåt av passen alltid yoga.
    För mig är det en perfekt kombo :)

    Gilla

  2. Blir ofta två (eller t.o.m. tre) pass på samma dag för mig. Dels för att det passar bra för mig, dels för att jag vill lära kroppen att inte alltid bara träna då den är pigg (man är inte särskilt pigg under långa löplopp heller) :) Som Kari säger; det är en vanesak. För mig är det inget jag ens reflekterar över längre.

    Gilla

  3. Två pass/dag – absolut! Välplanerade sådana, aldrig två likadana eller liknande (inte spinning och löpning samma dag, t ex, eller 2 överkroppspass). Mest för att livet funkar bäst så för mig, har svårt att få till tärning på kvällar, och då får jag hitta tiden när den finns. T ex tisdagar är dubbelträning, morgon och kväll, för att på onsdag vila helt (dels för att jag behöver det efter tisdagen, och dels för att jag inte har tid att träna). Jag är noga med att äta en bra middag kvällen innan, och även träningsdagen och dagen efter.

    Men du, du skriver nåt som jag vill att du (och alla andra!) tränar på – att känna sig klar när man går från jobbet. Det är så otroligt viktigt för jobb-återhämtningen (och som de flesta vet, i slutändan, tar man med sig jobbet hem i tanken, så drabbas livet hemma)! Jag skulle kunna skriva spaltmeter om detta, vad som kan hända, hur jävligt det är, hur ont det gör – när det gått för långt.

    Att känna sig klar är inte detsamma som att vara klar. Har en ett stort jobb att göra, som omöjligt kan bli klart idag, bestäm hur mycket som ska vara klart idag, gör klart, var nöjd med det, känn dig klar. Släpp det andra till morgondagen. Det är så otroligt viktigt att känna sig klar! Och nöjd.

    Gilla

  4. Jag tränar ofta dubbelt och det fungerar bra. Det är bara en vanesak – i början blir man trött, precis som den som inte är träningsvan blir trött av att springa en halvtimme. Börja lite försiktigt med vanlig lunchträning och en kort joggingtur på kvällen och sen kan du gå över till två normala pass efter ett tag. Det är mycket bättre för kroppen att träna dubbelt och få riktiga viloperioder mellan passen än att träna varje dag.

    Det som är jobbigt (för mig i alla fall) är logistiken. Tränar jag på lunchen hinner jag bara med en snabb macka framför datorn och då kan det kännas riktigt segt att sticka direkt till simningen på eftermiddagen. Att packa både två uppsättningar träningskläder och ett vettigt mellanmål är tyvärr bortom min förmåga.

    Gilla

  5. Två pass, det händer. När tid ges. Då oftast ett konditionspass respektive ett styrkepass. Så kul när tiden väl finns där, men inget jag strävar efter direkt. Ett pass funkar alldeles utmärkt. Om inte helt perfekt! Och du, vart gör du dina fransar?

    Gilla

Säg nåt!

