Ugnsbakad gröt med äpple och kanel

ugnsstekt-grot
Jo nu ska ni få höra! Jag har blivit alldeles tokig i ugnsbakat gröt. Med äpple och kanel i blir det som knäckig paj! Helt tokigt att jag inte har testat tidigare. Dessutom älskar jag grejer som lagar sig själva. Hurra!

I dag gjorde jag tre portioner i en ugnsform så att jag har i några dagar – vet att kommande morgnar blir hysteriska och då kommer jag att tacka mig själv så mycket för den goda frukosten.

Det här receptet är för fyra portioner, men om du bara vill ha en portion så gör som jag ovan och dela på fyra och lägg i en liten form.

Ugnsbakad gröt med äpple och kanel
4 portioner

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Riv ner två urkärnade äpplen i en mellanstor ugnsform. Pudra med kanel och så där ett kryddmått vaniljpulver
  • Rör ner fyra deciliter havregryn och en halv tesked bakpulver
  • Knäck ner fyra ägg och häll på fyra deciliter vatten
  • Rör om och släng på lite hackade nötter, tranbär eller pumpafrön om du gillar det
  • Ringla gärna lite honung över för mer knäckighet
  • Låt stå så där tjugo minuter i ugnen
  • Ta ut och toppa med något som du tycker är gott och som har extra superkraft, till exempel kokosgrädde och hallon, kiwi, banan, mandelmjölk, chiasylt, jordnötssmör… Oändliga möjligheter.
  • Ha en alldeles fantastisk dag med god och bra mat i magen!

Har du testat ugnsbakad gröt?

21 reaktioner på ”Ugnsbakad gröt med äpple och kanel

  1. Jag testade igår, men fick inget knäckigt, det blev bara som en äppelkake-omelett … Inte så gott, alltså. Min gissning är att jag hade för höga kanter på formen, så mindre form eller mer gröt nästa gång!

    Gilla

  2. Åh men gud så gott! Jag är gravid och gröt har varit min största preggo-craving hittills så detta får mig att dregla, på riktigt. Tack för recept!! 😊

    Gilla

      1. Jag mikrar också lunch varje dag men tänker att gröt/ägg kanske blir stunsigt vid uppvärmning. Fast äsch, jag är inte direkt kräsen. :-D Ska absolut testa!

        Gilla

      2. Jo, vissa grejer som pasta och potatis går ju liksom inte att micra :/ Fast vet du nu tog jag några kalla tuggor och åååååh det var också såååå gott 💜💜💜 Så, kanske värma lite halvljummet så att det inte blir segt!

        Gilla

  3. Jamen, det här ska jag testa! Alla andra recept jag sett har haft banan i sig och eftersom banan är bland det vihihidrigaste jag vet så har jag bara kollat bort och försökt att behålla maten i magen. Men det här, det kan jag ju testa. Åsum!

    Gilla

Säg nåt!

