Om att slappna av – och stänga foderluckan ibland

Hej kompisar! Vilken rolig kväll jag har haft! Fyra timmar om mat, pulver, piller, tillskott och vikten av att röra på sig. Arrangerat av Konsumentföreningen Stockholm. Alldeles gratis! Så lyxigt.

Kan inte påstå att det dök upp något nytt, jag har rätt bra koll på det här med maten. Men älskar att bli påmind, att aldrig glömma, att få mer evidens till min faktabank. För det här med maten och energin, det är nog mitt största intresse när det gäller hälsostenarna. Jag tror att vi kan göra så mycket genom att fundera på hur vi mår av det vi stoppar i oss. Kvällens största överraskning för min del var – Blossom. Vilken utstrålning, lyskraft och lust den kvinnan utstrålade! Och hälsa. Jädrar i mig hälsa. Utan konstigheter. Men med mycket sunt förnuft.

”Många frågar mig vad de ska äta istället för kakor och bullar och godis. Men det handlar inte om att äta något istället. Det handlar om att vi kan stänga igen foderluckan ibland. Vi måste inte alltid äta framför teven!”

Amen på den.

Hon påminde mig om det här lysande inlägget som Fanny skrev nyss. Om att det inte är pasta eller höga glykemiska index eller bacon som gör oss sjuka, ledsna eller hjärt-kärlsjuka. Boven stavas För Mycket. För Mycket av något är alltid För Mycket. Vare sig det är nyttiga nötter, knastrigt gröna blad eller söta små geléhallon. För Mycket är För Mycket. Och vi behöver inte tugga jämt.

Och så fick hon min kille att skratta gott och knuffa mig i sidan när hon sågade sägningen ”det handlar inte om att plocka bort saker utan om att lägga till”. Blossom tyckte gott att vi kan plocka bort en del. Och jag förstår poängen. Allt handlar om prioriteringar. Och att vara medveten om hur och varför vi gör. Det kluriga är att många av oss nog inte riktigt är det. Och att det gäller att hålla balansen så att en inte landar i att ha en massa förbud. För sådana tror jag sannerligen inte på.

Beslutsamhet. Att vilja må bra, att vara snäll mot sig själv, att vilja driva koppen på bästa möjliga bränsle. Och att använda den! Röra den. Jag tror mycket på det.

Hon pratade om vila också, Blossom. Det var det fler som gjorde. Vikten av att låta kroppen bygga upp efter att ha brutit ned. Det handlar inte bara om att vila efter träningen utan att också lära sig att slappna av. Det är inte min bästa sport, men jag lovar mig själv att öva så gott jag bara kan. För, som Blossom sa: annars kommer jag aldrig att uppnå de där målen jag begär så.

Vad skulle du kunna göra redan i morgon för att må bättre?

Jag ska sova mer och småäta mindre. Hurra för en bättre jag!

8 reaktioner på ”Om att slappna av – och stänga foderluckan ibland

  1. Jag skulle verkligen vilja lyssna och träna för Blossom. Säkert fräschaste 52 åringen i mannaminne ;).
    Jag tycker nog som dig där; lägg till istället för att ta bort. Ju mer bra grejer du lägger till ju mer grejer plockas nästan automatiskt bort. Jag tror helt enkelt att det är lättare, men kan man så är det ju himla bra om man svitchar bort det dåliga med nåt bra. Typ, ta en frukt istället för choklad. Man kan ju inbilla sig att chokladsuget försvinner om jag tar en apelsin istället, haha.
    Personligen har jag inga problem med småätande, men det där med foderluckan var brilliant. ;)

    Gilla

    1. Jamen skojar du, tror att hennes söner är lika gamla som jag. Vilket hon själv ser ut att vara. Tror att hon på riktigt har levt som hon lärt och varit klok med sig själv. Vill vill vill vara sån!

      Gilla

  2. Det var många kloksaker som sades! Gillade verkligen hennes inspiration på scenen! En väldigt bra kväll med massor av skratt och igenkänningar!
    Synd att vi inte sågs, när vi ändå var på samma plats.
    Kram

    Gilla

  3. Jag ska sova mer för att bli frisk just nu. Ja, det här med småätandet är ju mitt stora problem…man behöver inte äta någon framför tvn, jaa jag vet och har såå svårt för det….”att stänga foderluckan” hahaha det var ett roligt uttryck!!

    Gilla

  4. Jag började dagen med en promenad i solen med en fin kompis som jag inte träffat på två (!!!) månader, så himla härligt! Önskar att jag tog mig tid att gå ut och gå oftare, det får mig ju att må så himla bra! Och sen åt jag en omelett till frukost pga superhungrig och nu sitter jag i soffan och funderar på om jag ska gå och träna nu innan jag börjar eller ifall det blir efter jobbet ikväll.

    Gilla

  5. Ja, det ligger nog mycket i detta. Man får påminna sig om det! För mycket är för mycket, bra att komma ihåg.
    Jag skulle nog för övrigt aldrig kunna börja äta något istället för något, allt jag äter är ju alldeles för gott för att sluta med helt och hållet :)

    Gilla

  6. Blossom är så bra! Hörde och träffade henne för rätt många år sedan, men ännu idag inspireras jag av den livslust och power hon delade av sig då. Många kloksaker du lyfter fram här!

    Gilla

Säg nåt!

