Hemmagjorda proteinbars med jordnötsmak

proteinbar4

Jag gillar verkligen bars. Smidigt, nyttigt om en väljer rätt bar och som godis för en sötgris som jag. För ett tag sedan sprang jag på det här receptet från Styrkelabbet i samarbete med Healthaholic och beslöt mig för att testa, eftersom det innehåller mycket mer protein än de jag brukar köpa.

Mina go to:s är annars typ Raw bite, Bounce och liknande som till stor del innehåller kolhydrater och fett från torkad frukt och nötter. Nu behövde vi ett nytt mellis här hemma, särskilt som jag hjälper  min kille att lägga på sig lite muskler. Jag är extra noga med att han äter tillräckligt med protein, så att musklerna återhämtar sig bra mellan de rätt tunga passen. Vi fastnade båda genast för de här barsen, som är goda och mättande. Och hemmagjorda! Utan tillagning, dessutom.

20 stycken proteinbars med jordnötsmak

  • 400 g proteinpulver (min favorit är Holistics utan sötningsmedel och sånt skrutt i)
  • 200 g havregryn
  • Ca 2 dl mjölk
  • 100 g jordnötssmör
  • 100 g honung
  • 60 g kakao
  • 60 g mörk choklad att täcka barsen med (kan uteslutas, men varför skulle en vilja det?! ;=))
  1. Mixa havregrynen så att de finfördelas och blir lättare att tugga.
  2. Blanda alla torra ingredienser samt jordnötssmöret och honungen i en stor skål.
  3. Tillsätt lite mjölk i taget och rör om med händerna tills smeten har blivit kladdig men väldigt fast (den kommer att vara rätt hård).
  4. Bred ut smeten på en plåt täckt av bakplåtspapper. Jag brukar kavla ut den eftersom den är rätt hård. Smält chokladen och bred den över smeten.
  5. Ställ in plåten i kylen en stund så smeten stelnar, och skär den sedan i lagom stora bars.

Jag slår in varje bit för sig i plastfolie och lägger hälften i kylen och hälften i frysen. Älskarom! Håller ungefär en vecka i kyl.

Fördelningen mellan protein, kolhydrater och fett ser ut så här för den som är intresserad:

  • 19,2 g protein
  • 14,4 g kolhydrater
  • 6,5 g fett

Gillar du bars? Köper du eller gör du egna? Har du någon favorit?

5 reaktioner på ”Hemmagjorda proteinbars med jordnötsmak

  1. Jag gör egna ibland, men har alltid hemma ett gäng köpta också. Har båda questbars och Goodlifes barer hemma (Goodlifes har nog sämre ingredienser, men är mycket goda), Då jag gör egna är det oftast energibarer (typ dadlar och cashewnötter, behövs inget mer än så), men har gjort proteinbars som liknar dina också.

    (Jepp, har svårt att bestämma mig för om det ska vara barer eller bars ;))

    Gilla

    1. Ja det borde förstås få heta barer men det bara går inte tycker jag! Svengelska får det bli. Har bara smakat questbars av de du skriver och de tyckte jag inte om, var nog sötningsmedel i? Klarar inte av det. Egna med dadlar och nötter gillar jag också mycket! Nom.

      Gilla

  2. Dom där lät ju supergoda, det kanske får bli lite bakning ikväll! Jag brukar inte köpa proteinbars, tycker ofta dom smakar ganska skumt utan har precis som dig kört lite på raw food bars. Har aldrig bakat själv heller, men har massa proteinpulver hemma som säkert går ut snart så det blir väl bra att använda upp!

    Gilla

Säg nåt!

