Tips inför veckohandlingen

honsfarsSitter du och klurar på vad du ska göra för mat i veckan? Det här åt vi förra veckan: hönsfärs.

Vet inte hur det är på din affär, men jag blev glatt överraskad när den här stod vid kycklingfärsen. Jag ser nämligen nästan aldrig några andra hönsprodukter än ägg i affären. Så vad händer med hönan när alla ägg är lagda? Ur ett hållbarhetsperspektiv är det så klart utmärkt att äta också hönan. Det borde vara självklart att vi tar vara på allt.

500 gram ekologisk färs kostade bara 40 kronor på mitt Hemköp. Vi köpte dubbelt och gjorde storkok. Jag kryddade med Renée Voltaires lantbuljong med citrongräs och chili, lite soja, ganska mycket sambal. Det blev verkligen supergott! Middag och flera matlådor. Och en bra känsla.

Är du en matlåde- eller äta ute-person? Jag blandar gärna, men den senaste tiden har det blivit många matlådor, för att effektivisera dagen och ekonomin. Det har passat mig fint.

11 reaktioner på ”Tips inför veckohandlingen

  1. Vi har pedagogiska måltider på mitt jobb (äldreomsorgen). Men ibland tar jag faktiskt med matlådor för jag tycker maten är under all kritik och då kan jag bli lite ledsen eftersom våra gamla faktiskt inte har möjlighet att välja bort maten och ta med matlåda som jag gör. Min stora önskan är att vi skulle få laga mat på boendet så de får känna doften av matlagning och kanske till och med hjälpa till. Men som reglerna ser ut nu så kommer det inte bli så.

    Gilla

    1. Det där är verkligen otroligt sorgligt, särskilt som jag tror att det finns många som du som så gärna skulle ta tag i det och lösa det bara det gick. Jag fattar inte hur vi kan ha ett sådant här system, att behandla människor som djur som utfodras. Blir i alla fall glad att höra att ni hos er sitter med och äter – jag trodde inte ens att det var såpass.

      Gilla

      1. Pedagogiska måltider har man enbart på demensavdelningarna där jag jobbar. På de andra avdelningarna får personalen inte sitta med och äta.
        Anledningarna till att vi inte får laga mat är som jag förstår det:
        1. Hygienregler
        2. Ekonomi
        3. Personalens ovilja. Tyvärr är det många som anser att vi inte har tid att laga mat, men det behöver inte ta så lång tid och skulle det nån gång hända något så det krisar och man faktiskt inte hinner så kan man väl ha lite köttbullar i frysen eller nåt. Sen behöver ju inte alla vara ansvariga för det utan de som är intresserade av det kan ju ta på sig det.
        Jaja, jag har försökt i flera år att få till matlagning där jag har jobbat, men det går inte. Och jag förstår att man måste följa hygienreglerna som finns. På förra stället lagade vi ibland mat trots att vi inte fick och chefen sa då att hon ville inte veta om vi gjorde det för då skulle hon bli tvungen att sätta stopp för det. Men man märkte att hon tyckte det var bra och de gamla åt alltid mycket mer när det var hemlagat.

        Gilla

  2. Jag skulle också vilja ha ekologiska kyckling/höns-produkter här. Nu har jag slutat äta både rött kött och fågel (och jag äter heller inte väldigt mycket fisk) och trots att det finns massor av vegetariska rätter så blir det lite ensidigt, speciellt som jag inte är speciellt förtjust i quorn och vill undvika soja och tofu p.g.a. hur de produceras. Man ska inte bli för medveten om allt helt enkelt :) Men ja, jag kan tänka mig att äta ekologiskt kött, men det finns inte så väldigt stort utbud här och det som finns är alltid bara rött kött.

    Men ja, annars är jag en matlådeperson :)

    Gilla

    1. Nej vad trist! Här i Stockholm är det lätt att få ekokött och det blir allt billigare också. Det är bra, vill ju att alla ska kunna välja det. Samtidigt som bönderna givetvis ska klara sig också. Men jag äter också mycket djurlöst, dock mycket ost :) Älskar ost. Och falafel.

      Gilla

  3. Jag äter alltid ute (oftast i personalmatsalen) men tänker att jag kanske ska fixa till någon matlåda typ en gång i veckan så att jag kan ta ett gympass på lunchen och sen äta snabbt utan att behöva ta långlunch… vi får se om det förverkligas :) . Bra med hönsfärsen… tror jag beställde den samma från mat.se i höstas, tror det smakade bra så ska nog slänga in en hönsbeställning nästa gång jag handlar.

    Gilla

  4. Jag äter i princip bara matlådor, men ibland glömmer jag dom hemma och då får det bli något köpt. Eller en tallrik havregrynsgröt eftersom det alltid finns havregryn på jobbet.

    Liked by 1 person

  5. Matlådeperson, definitivt. Både nu som student men även tidigare när jag jobbade. Jag tycker att det finns roligare saker än mat att lägga pengar på, samtidigt som jag gillar att äta ute ibland. Jag är dock inte någon som gillar att varken handla mat eller tillaga den, så det skulle ju kunna slå till mycket hel- och halvfabrikat men jag lagar från grunden. Hur det går ihop med att jag verkligen inte gillar att laga mat vet jag inte. Jag gör ofta flera portioner och på så sätt behöver jag bara laga mat någon gång i veckan och sedan kan jag varva olika maträtter men slipper laga mat ofta. Win för mig.

    Gilla

    1. Åh jag lägger gärna på pengar på mat, men att laga är inte min grej heller. På kvällen skulle jag helst ALLTID gå ut pga älskar att gå ut och äta. Men det skulle bli lite kostsamt för en familj på tre ;-)) Magnus är som tur är riktigt begåvad och gör alltid god mat. Oftast på samma sätt som du – en dag i veckan, så att det räcker hela vägen sen. Orka laga mat varje dag.

      Gilla

Säg nåt!

