Hej, hej fredagstjej!

macaron

Helluuuu freitag! Som jag har saknat dig sedan senast. Det är en ynnest att ha ett jobb som är kul att gå till varje gång – men de där fredagskvällarna är ändå långt mer speciella. För de inträffar ju bara en gång i veckan, jobbar gör jag mest jämt. Och så är familjen där! Komma hem, byta från snällt jobbrosa läppstift till skarpt och rött, dra flufftofflorna över finstrumpbyxorna och få lyxmat serverad. Min kille är värsta kockkapet på helgerna!

Ingen verkar säga fredagsfys längre, men jag kan i alla fall bocka av veckans tre Stronglift-pass sedan i morse. Varje gång jag lägger till en platta på den där stången blir jag en lite, lite härligare människa. Jag känner det.

En stark del av Stronglifts är att det är vila som gäller dagarna mellan passen. För att verkligen ge de nedbrutna musklerna chans att bygga upp sig igen. För egen del låser jag inte fast mig för hårt i det – vill jag ut och lufta mig i springskorna gör jag det. Särskilt nu i början – det kommer onekligen att bli tyngre ju fler sådana där plattor som läggs på… Livet blir så himla tråkigt om en bara lyssnar på andras regler och inte den egna känslan, visst?

Hur firar du in fredagen?

IMG_2267

Hej hej, fredagstjej!

20 reaktioner på ”Hej, hej fredagstjej!

  1. Jag firade med ett träningspass igår och en delikat middag på kvällen. Mr och jag tittade på Let’s Dance och var överlyckliga när det var slut så att vi äntligen fick gå och lägga oss :) Det verkar som att vi tar det här med att vila oss i form inför barnet på allvar.

    Gilla

  2. Hittills har jag skrivit på mitt examensarbete, kört andra passet stronglifts, nu har jag ätit lunch och tittar på VM-stafett och ikväll blir det tacomys på fritidsgården eftersom jag jobbar ikväll. Det känns ändå som en grym kväll, älskar ju att hänga med mina kiddos som tur är!

    Gilla

  3. Och jag fredagsangstar (!!!) för jag har haft sportlov denna vecka och nu är det typ slut och jag har inte åstadkommit det som jag borde ha åstadkommit denna vecka. Skriver avhandling och har absolut inte tid med det vid sidan av mitt heltidsjobb, så denna vecka hade jag tänkt vara sjukt effektiv och helst skriva klart den, men njä. Det blev inte så. Alls.

    Gilla

      1. Ja, inte doktorsavhandling då (än…) utan magistersavhandling. Min andra. Denna gång är ämnet ”Kunskaper för matematikundervisningen”, alltså vilka matematiska kunskaper man bör besitta om man ska kunna undervisa matematik på grundskole- eller gymnasienivå.

        Gilla

      2. Ja det där är lite skillnad mellan svenska och finska systemen har jag förstått, att ni är lite emr seriösa än vi på universitet :) Vad spännande, jag skulle gärna göra en uppsats igen, men som du säger handlar det ju om att kunna ge det tid då också…

        Gilla

      3. Haha, ja, vi är väl det ;) Skriver avhandlingar redan på kandidatnivå, men jag tror att de sist och slutligen inte skiljer sig så mycket från era C- och D-uppsatser. Tid skulle jag gärna ha lite mer av, men jag har ju valt det själv. Behöver ha den här andra magistersexamen för en viss typ av behörighet (är lite krångligt med lärarbehörighet här, just nu är jag behörig om tjänstebeskrivingen är på ett sätt, men inte om det står på ett annat sätt…), så jag gör det inte så mycket för att jag vill som för att jag borde/måste och då är ju motivationen vad den är också ;) Har i alla fall producerat nästan 2 sidor text nu på en timme eller så, men det skulle hellre få vara 20 sidor :D

        Gilla

      1. På ”mitt” gym finns ett friviktsrum enbart för tjejer. Å eftersom tjejer i den här staden tenderar att använda maskiner är vi rätt få som friviktar.
        Men vi som gör det är naturligtvis coolast! :)

        Gilla

      2. Vilken skitbra grej! Pratade just med en kompis om det igår, attd et finns tjejgym ibland men då är det tydligen ofta bara maskiner. Blir mycket glad över att höra detta! Och vem vill inte slippa kriga om grejerna..?

        Gilla

      3. Det värsta jag vet är att vänta och köa.. pisstrist. Men jag tycker att det funkar bättre med tjejerna, vi saxar liksom om det är fler som vill använda samma maskin.
        Vi skiftar vid vilorna!

        Gilla

  4. Weeei! Vad härlig du är! Blev fredagspepp av att läsa det här inlägget :)

    Själv ska jag göra en utflykt till Leksand och sedan kolla let’s Dance o dricka vin med mamma: Urhärligt i all sin enkelhet :)

    Gilla

Säg nåt!

