Stronglifts – första passet

IMG_2234

Men hej hörrni!

En finfin grej med den här måndagen är att jag börjar nytt träningsprogram! Stronglifts 5*5 blir det. Planen är att köra i sex veckor och sedan utvärdera. Jag vet att många av er gjorde Starting strength, programmet som ledde mig till skivstången en vacker vinter för två år sedan, i samma veva som jag. Ni skulle nog gilla Stronglifts också.

Programmet har fokus på basövningar (knäböj, bänkpress, marklyft, press, rodd och chins som valbar bonus), och jag gör bara tre-fyra övningar per pass. Ordentligt, med grym teknik och genom att börja på låg vikt och öka lite för varje gång. Helt likt Starting strength alltså, med skillnaden att vi här gör 5*5. Fem reps, fem set.

Kan säga att jag har laddat kylen med mat… sån här träning gör hål i magen!

Jag gjorde mitt första pass i morse. Började på riktigt låga vikter så det känns knappt som att jag har tränat. Samtidigt vet jag att det kommer att gå fort – snart kommer jag att vara på nivåer som utmanar mig, åtminstone psykiskt.

Tränar du i dag?

14 reaktioner på ”Stronglifts – första passet

  1. Jag laddade ner appen, tyckte den kändes spännande! Jag tränar inte alls idag eftersom jag har haft en 14 timmars arbetsdag och är HELT slut just nu (fast läser ändå igenom dagens bloggflöde, vem är jag ens???? borde sova haha) men imorgon ska jag träna. Längtar!

    Gilla

  2. Åh, blev så inspirerad. Behöver prova på något nytt för att både utvecklas och få tillbaka motivationen. Laddade ner appen på en gång och ska köra igång imorgon. KUL! :D

    Gilla

  3. Iom jag är skadad så har jag inte läst så mycket om dessa program, och blev nu helt förvånad över att det speciellt på böjen var en ganska låg vikt. Får kanske läsa på lite även fast det inte är aktuellt för egen del. Men det låter ju helt klart som ett upplägg som kan vara kul!

    Gilla

    1. Jag fattar hur du menar! För är det dock inte lågt – jag blir rädd redan runt 50 kg. Så det skräcken ska jag arbeta med! Idén med Stronglifts är att öka 2,5 kg varje gång och knäböj görs tre gånger i veckan så snart är jag där uppe på mina skräckvikter! Haha. En riktlinje är att starta på 50 procent av ditt 5RM, dvs den vikt du vanligen gör 5 reps på. På marklyft kommer jag därför börja högre för där orkar jag mer. Som ett exempel.

      Gilla

      1. Aha, ja det låter som ett rätt spännande upplägg. Det blir intressant att höra vad du tycker. Jag har skräckvikt på marklyft, vågar knappt greppa stången när vikten är på skräckvikten. Vill helst bara försvinna där och då, poff.

        Gilla

Säg nåt!

