Myter om mjölk

IMG_0260

Minns ni att vi pratade mjölk för ett par veckor sedan? Jag insåg att mitt intag plötsligt dominerades av mejerier och bestämde mig för att tänka på det. Ärligt talat har det hänt mig förr : endera dagen vaknar jag upp och upptäcker att jag lever på grekisk yoghurt, halloumi och latte. Hoppsan!

De senaste åren har jag märkt att jag får bättre hy om jag använder mindre mjölkprodukter. Dessutom tenderar latte att ge mig en känsla av att vara uttorkad. Inte så konstigt då kaffe är vätskedrivande och att ha alternativet latte gör att jag dricker mycket mer kaffe än jag hade gjort annars. När de negativa aspekterna dyker upp är det dags att skära ned lite tycker jag. Så är min filosofi. Jag förbjuder inget, jag kollar bara av vad jag har lust med och mår bra av och sedan försöker jag följa det.

Att välja exempelvis havrebaserade produkter istället för mejerier lirar dessutom med min filosofi i övrigt: att låta den största delen av min mat komma från vegetabiliska källor.

En grej som jag kan bli tokig på när det gäller diskussionen om mjölk är argumentet ”välj eko så slipper du hormoner och antibiotika!”. Det här en myt, ett rykte som verkar vara svårt att bli av med. I Sverige tillsätter vi inte hormoner i mjölkkossorna mat och antibiotika används inte i förebyggande syfte. Vare sig i konventionellt jordbruk eller ekologiskt. Det är synd att sådana här felaktigheter fortsätter att spridas tycker jag.

Så vitt jag kan läsa mig till får hormoner överhuvudtaget bara användas i produktion om djur är sjuka, eller för att till exempel hindra befruktning. Det används inte i förebyggande syfte eller för tillväxt. Det gäller inte bara den ekologiska produktionen. Däremot innehåller kossamjölk förstås ”ingredienser” som är tänkta att en kalv ska växa sig stor och stark på. Precis som vår bröstmjölk.

Här kan du läsa vanliga frågor och svar om ekologisk produktion, här kan du läsa om operativa ingrepp och hormoner till nötkreatur.

Med det här inlägget vill jag vare sig säga att mjölk är bra eller dåligt. Personligen tror jag att inte att det är särskilt roligt att vara mjölkkossa. Men jag tycker att du som läser ska tänka efter och ta sånt du hör med en nypa salt. Kolla källorna. Ja, det gäller ju så klart det här inlägget också! Alldeles för länge var jag en sådan som trodde på allt jag hörde och utan vidare förde det vidare. Det är jag inte stolt över. I dag kan jag tryggt säga att jag att jag granskar den info jag får innan jag tar den till mig.

4 reaktioner på ”Myter om mjölk

  1. Mitt val av ekomjölk var innan jag slutade helt med det att djuren får gå ute större del av året än ickeekologiska, att de oftast (dock inte alltid) får går på lösdrift inne i stallet under vinterhalvåret istället för att stå uppbundna och att kalvarna som skiljs från sin mamma får vara med andra kalvar. Sen jag blev mamma fixar jag inte att äta mjölk just för att jag vet att kalven skiljs från sin mamma för att vi ska få mjölk och tanken på att ett djur står uppbundet i månader om året.

    Gilla

    1. Ja fy. Det finns många etiska problem med mejeriproduktion och djurproduktion tycker jag. Och jag håller givetvis med om att eko är bäst! Av de skäl du nämner, till exempel. Fast där har jag för dålig kunskap. Men eko är det hållbara sättet, det tror jag starkt.

      Gilla

  2. Har också stört mig på det argumentet! Tror det är taget från debatten i usa och sedan direkt applicerats på mjölkproduktionen i Sverige. Väldigt synd för jag tycker det är ett viktigt ämne men sådana resonemang så blir det inte trovärdigt eller seriöst.

    Gilla

Säg nåt!

