(Min brist på) balans och koordination

ursvik-skidspar jeanna-ursvik

Okej hörrni. I dag tog jag min tredje skidtur och i dag var jag mest lite ilsken faktiskt. Jag blir liksom inte bättre, men möjligen det motsatta? Så fort jag kommer hem igen lugnar det ned sig och jag vet ju: det är lite det här som är grejen med att vara nybörjare. Att inte kunna. Än.

Som vanligt är det min balans och koordination som ligger mig till last. Det har de alltid gjort. För ett par år sedan insåg jag att jag har låtit det begränsa mig ända sedan barndomen – och att det gjorde mig ledsen. Jag avstod från att göra massa grejer som jag verkligen ville, eftersom jag räknade med att det inte skulle gå. Det var en ganska trist och ovärd inställning.

Den jobbar jag på.

Visst, det är lite pinsamt att ta myrsteg framåt i skidspåret för att jag inte vågar lita på kroppen eller lägga över tyngden mellan höger-vänster sida som jag förstår att jag ska. Att välta omkull när spårkanterna försvinner och benen glider isär. Men strunt samma, jag får öva mer!

Och titta hundra gånger på André Pops skidskola ;=) Det är faktiskt riktigt bra!

Vilka är dina svaga punkter som du får jobba extra mycket med?

ursvik-skidspar-2

7 reaktioner på ”(Min brist på) balans och koordination

  1. Åh, känner igen mig. Har ägnat år på längdskidor åt att vara irriterad på min bristande balans och oförmåga att åka. Vadå tyngdöverföring liksom. Sen skadade jag mig (på annat sätt) och var tvungen att stärka upp knän och vrister och vips så funkade skidåkningen. Det kanske inte är samma för dig men de där stabiliserande småmusklerna tål att tänkas på…

    Gilla

  2. Var det inte ngn debatt om skidåkare förr och nu. Att (vissa) ”moderna” skidåkare i princip stakar sig igenom loppen. (Och har därför betydligt större överkropp än förr).
    Du kanske kan öva på att staka dig runt. Vilka arm, bröst, ryggmuskler du skulle få!! ;-) Och du kan ha skidorna parallellt med varandra hela tiden. :-D

    Kram M

    Gilla

  3. Nu har jag inte sett den skidskolan så jag vet inte om det här tas upp, men ett tips angående just balans och koordination när det gäller klassisk åkning är träna genom att åka utan stavar. Håll till där det är platt (och gärna där det är spårat pga svårt med balans blir ju än värre utan spår) och åk utan stavar och gör rörelsen med armarna ändå. Genom att göra så lär du dig dels att flytta över tyngden från sida till sida, och att glida ut på varje skär. Stressa inte. Det går att göra det helt utan stavar i händerna eller att hålla en bit ner på stavarna så att de ändå är i händerna men inte används. Längdskidåkning är svårt, och en blir aldrig någonsin fullärd.

    Gilla

Säg nåt!

