Rösten som säger att det är bråttom med precis allt

fischer-langd-skida

I kväll fick jag verkligen lägga i nödbromsen för att inte rusa ut och hoppa på första bästa buss mot något spår med mina nya skidor, som blev klara i dag.

För min del är det superviktigt att hålla balans mellan Om inte nu så när?-känslorna och stressditon. Rösten inuti som säger att det är superbråttom med precis allt och som ger tunnelseende och darriga händer. Ibland behöver jag verkligen skärpa till mig och göra något nytt och andra gången får jag bromsa för att det inte ska bli fort och fel. För den risken är ständigt närvarande för en otålig tjej som jag.

Att skilja på positiva och negativa impulser. Det är fasen inte lätt.

Det jag pratar om nu är så klart ett spektra och frågan gäller ofta mycket viktigare grejer än huruvida jag ska kasta mig ut på en skidtur eller inte. Jag menar inte att det sistnämnda är hela världen precis, inte ens om det blir blött och snöigt och snorigt. Däremot finns det många andra tillfällen då att agera på impulserna kan få desto värre konsekvenser.

Magkänsla eller förnuft? Ja, jag tror på en ganska jämn blandning och på att sitta ned och tänka till. Andas en stund. Att ganska sällan kasta sig ut utan att fundera först, trots att det må låta charmigt i idén.

Vad tror du?

5 reaktioner på ”Rösten som säger att det är bråttom med precis allt

  1. Känner igen mej så himelens mycket! Har också svårt att bromsa och handlar på impuls på, som du skriver, bra och dåliga vis. Jag vill att allt ska hända igår, speciellt om det är något kul. Det är lite mitt problem också, att jag vill att allt ska vara kul och då handlar jag på impuls för att det ska bli det. Hur en gör för att lugna ned sej vet jag inte riktigt men jag försöker tänka på det, och ja, hejda mej själv.

    Gilla

  2. Väl rutet! som vanligt! Såg på skavlan i fredags där det var med en psykolog som pratade om att INTE lite på magkänslan utan att tänka efter och var även kritiskt till hysterin kring att tänka positivt. Tycker det ligger mycket i det, speciellt som motvikt till trenden.

    Gilla

    1. Såg också! Tänkte att den där ska jag läsa! Synd att Skavlan förstörde allt genom att mala på om att tänka negativt, vilken ju inte hade ett dugg med ett dugg att göra. Hade så gärna velat höra dansken prata mer!

      Gilla

Säg nåt!

