Rörelse som bara pågår

hagaparken
sthlmtennishall
Som jag skrev i lördags jobbar jag just nu mycket med att strukturera och ”spara” tid. Sparar tid gör jag bland annat genom att avverka alla tråkiga saker på veckan så att jag har ett hav av göttig tid att spendera på helgen.

En grej som jag vill ha den här tiden till är att röra mig. På ett eller annat sätt. Och jag vill inte att det ska vara effektivt, inte snabbt, inte kort, inte intryckt bland en massa annat. Jag vill att det ska vara en av huvudgrejerna på dagen.

Den här helgen sprang jag i Hagaparken och spelade tennis. Inget av det tog mer än ett par timmar totalt, men poängen med det jag skriver ovan är inte att det måste vara långt. Det får bara inte bli stressigt, nåt jag liksom klämmer in.

För jag tänkte på det när jag var ute i skogen igår, att jag har ändrat min syn på träning rätt så radikalt den senaste tiden. Som att jag inte tänkte på min löptur som träning egentligen, inte i första hand. Jag såg det som en utflykt, en stund i en miljö som jag trivs så himla bra i. Jag kunde lika gärna ha promenerat, flugit, cyklat eller blivit buren på en tron (fast det var ärligt talat lite väl dåligt väglag för just cykel).

Att röra sig är att leva. Och att vara i vackra eller roliga miljöer – samma sak. Vad nöjd jag är över att ha fattat det!

Vad tycker du – träning som är effektiv eller som liksom bara pågår mest hela dan?

15 reaktioner på ”Rörelse som bara pågår

  1. När jag och min tränare planerar in passen för min ack så ljuvliga kickboxning så låter jag det vara huvudnumret den kvällen eller den helgdagen. Då är sonen med sin pappa och jag fullständigt vältrar mig i träningen. Sedan kan jag göra andra saker, men de blir alltid underordnade. Och det är fantastiskt tycker jag! Till saken hör också att jag går, går och går, överallt om det inte är milavis och bråttom. Vardagsgå. Bära. Jättenyttig rörelse. Som Nina skriver – rörelseglädje. Jag har det i mig och jag är väldigt tacksam. Yogar en skvätt varje morgon, ibland på studio.

    Gilla

  2. Helt klart träning hela dan. Men då tänker jag inte på att det är träning. När jag är i fjällen och vandrar i 8 timmar så har jag ju inte tränat, samma när jag varit på fjället och åkt skidor hela dagen, det är ju inte träning. Fast jag vet inte vad jag ska kalla det. Njutning och underbart är det ju men det kan ju träning också vara. Åh nu började jag längta till fjällen!
    Tycker det där med tronen låter väldigt rimligt. Helt normalt.. ;)

    Liked by 1 person

      1. Ja absolut så är det ju träning. Men ändå inte. Tror skillnaden är att inför det här så tänker jag inte; nu ska jag träna. men efteråt så kan jag se det som någon typ av träning. Typ?

        Gilla

  3. Framför allt på helgerna; Väldigt gärna något som är huvudgrejen på dagen! Helst inget annat planerat alls, när jag ska köra långpass.
    När vi har något inplanerat kl 15 t.ex. så känns hela dagen förstörd, även om jag har 6 timmar på mig, från det att jag går upp tills vi ska iväg. Visst är man löjlig? Haha! :-D

    Gilla

Säg nåt!

