Från obduktion till skidspår

snö

Hej ni! I dag har jag varit i Uppsala och tittat på obduktion av djur. Eftersom jag är en stor djurvän var jag ganska nervös. Vi hade blivit varnade för lukten och, som jag sa: jag älskar djur. Levande, lyckliga djur.

Nu tyckte jag faktiskt inte att det var så läskigt, däremot oändligt fascinerande. Kroppen är ju det. Vår och djurens. Alla organ, tarmar, muskler som synkar och funkar. Tills de slutar göra det, vill säga. Att obducera djur är förstås inget som görs för nöjes skull, utan för att förstå skälet till att djuret i fråga har avlidit. Finns sjukdomar, virus, skador? Kunskapen tas om hand och får betydelse. Det känns bra.

Världen är vacker nu, ja till och med vinterstockholm som så lätt blir grått och slabbigt. När jag kom hem gick jag till Karlbergs slottspark för att se om några skidspår var dragna. Såg tyvärr inga, och inga skidande individer heller. Trist. Jag skulle gärna göra ett teståk där nu när det är så vackert. Och nu när jag har köpt ett par skidor fast jag nog har glömt bort hur en använder dem…

Vilken är din bästa vinteraktivitet? Ute som inne, så klart!

17 reaktioner på ”Från obduktion till skidspår

  1. Skidor skidor skidor!
    Älskar all form av skidåkning. Snabb slalom än underbart, offpist lägger jag gärna hela årets semesterkassa på och längdåkningen är världens finaste njutning.
    Jag var ute i Täby och åkte i helt tomma spår igår, bara jag och ett lätt snöfall i tystnaden. Om du inte har bil så kan du ju ändå ta med skidorna till Gärdet eller ta bussen till Ursvik så kan du få några kilometer om du skulle vilja (Karlberg brukar ju inte vara först i stan med att dra upp spår direkt).

    Gilla

      1. Jag gjorde min nypremiär på längdskidor för typ tre år sedan (någon gång som 12-13åring bestämde jag nämligen att längd inte var något för mig). Jag tror att du kommer ha superkul om du testar igen, men jag fattar ju att klivet ut i spåret känns lite längre när man behöver tänka hur valla?/vad ha på sig?/vilka spår?/hur långt är lagom första gången? etc.

        Gilla

  2. Längdkidor! Älskar längdskidor. En heldag på fjället en klarblå vårvinter dag är nog bland det bästa jag vet. Men även en runda på elljusspåret är kul.

    Gilla

  3. Längdskidor. Alltid. Varje dag hela veckan helst. Kan jag inte åka själv tittar jag gärna på världscup, mästerskap och, min kanske viktigaste tradition alla kategorier, Vasaloppet. Någon gång ska jag åka Vasaloppet själv men jag måste få bukt med allt skaderelaterat först.

    Gilla

      1. Ja, inte så bra. Men jag är bänkad framför varenda världscuptävling och nu snart är det VM. Nästa vecka åker jag dock hem så då hoppas jag på att snön finns kvar och att jag får använda skidorna så mycket det bara går.

        Liked by 1 person

Säg nåt!

