Mat i 3D

burkgrot

Att dricka latte och annan finkaffe ur glas har varit hett under hela mitt vuxna liv. Du har säkert hört historien om den svenska latten, som ska ha introducerats med hjälp av smart PR-arbete signerat organisationen Svensk mjölk. Nåja, förr eller senare hade den kommit i vilket fall – jag hörde just att det mesta som trendar i Kalifornien kommer till Sverige inom sisådär fem år.

Vi får med andra ord anta att amerikanerna fastnade för att äta ur glasburk för så där sju år sedan eller så, för sedan ett par år tillbaka ser vi det mest överallt också hemma i Sverige. Skälet? Vi gillar att göra det fint och äta med ögat, eller hur? I glas och burkar blir också mat som tidigare doldes av kopp eller skål tredimensionell. Utrymmet att göra den vacker blir större.

Här uppe ser du dagens frukost hos mig. Inspirerad av er kokade jag havregrynsgröt och drygade ut med jordnötssmör och fetmjölk. Toppad med fikon och jordgubbar visade den gamla klassikern att den står sig. Och i glasburk blir också den mest hurtiga frulle fin.

En riktigt god frukost ska ha kriteriet att jag längtar till den redan när jag lägger mig på kvällen. Jag älskar morgnar och ser alltid fram emot dem, de är höjdpunkten på min dag. Bakvänt kanske… I kväll har jag den där frullelängtan! Något påminde mig om hasselnötters existens och vips kom jag att tänka på den frukost som jag nästan alltid väljer på hotell: naturell yoghurt som dränks av hassel- och valnötter, torkade frukter och färska blåbär. Så det ska jag äta i morgon! Ahhh, må natten bara gå…

Kan du längta efter frukost redan kvällen innan?

9 reaktioner på ”Mat i 3D

  1. Alltså, jag kan verkligen inte förstå det där med att äta ur glasburk när man är hemma. Det är ju bara opraktiskt. Däremot tar jag gärna med en smoothie eller overnight oats så för att undvika plast, men hemma är det alla gånger trevligare att äta ur något mer lämpligt. Jag kan definitivt längta efter frukosten kvällen före, speciellt efter mitt goda kokta ägg, eller om jag har någon ny spännande tesort. Fast jag längtar ofta till nästa måltid, oavsett vilken det är och vilken tid på dagen. Är man alltid hungrig så.. ;)

    Gilla

  2. Jag längtar nog mest efter lunchen! Äter ofta matlåda, och har jag ätit en god middag så ängtar jag verkligen till lunch. Som idag – kycklingbiffar med mangosås. Blir nog tidig lunch idag! :-)

    http://www.recept.nu/lotta_lundgren/varmratter/kyckling_och_fagel/kycklingbiffar_med_mango_chutney/ (Jag blandade mango chutneyn med creme fraiche, för att få den lite rundare i smaken, och serverade även lite krispig sallad till).

    Gilla

  3. Kan absolut längta efter frukosten på kvällen, speciellt om jag har något nytt och spexigt på gång. Kan på allvar ha svårt att somna om jag vet att jag har ett spännande frukostexpriment och gonar i kylen.

    Fast just nu känns det som om jag aldrig kommer vara sugen på något igen p.g.a JÄTTESTOR falafelrulle.. Men det ger med sej:)

    Gilla

  4. Absolut! Frukosten (läs gröten) är det sista jag tänker på innan jag går och lägger mig! Och den som gör att jag inte kan somna om när jag råkar vakna för tidigt…! Då vill jag bara upp och sätta tänderna i den så fort som möjligt :) Normalt? Tjaaaaa…..

    Gilla

Säg nåt!

