Planera frihet

skrivbok

Hur är det med helgen hos dig? Hinner du fundera på vad du vill göra, hur du vill ha den, vad det blir av den? Eller kidnappas den bara av okänd kraft och liksom… går?

Du som läser här har knappast missat att jag ägnat en del kraft den senaste tiden åt att frigöra tid. mer tid. Trots att jag rimligen bara har den jag har. Du också. Det här vet vi. Som alltid handlar det om att fördela den, eller maximera den. Och det har jag historiskt varit ganska usel på. Jag har varit lite av en orkan. Och oj vad jag har känt mig effektiv när jag har strukit, städat toan och gjort matlådor på samma gång.

Och allt har blivit ganska kass. Och jobbigt. Du hör ju själv: ingen början, inget slut på måstena. Ingen struktur.

Jag har skrivit om hur jag i det lilla har kämpat mot det där. Med planer och beslutsamhet börjat bygga upp ett nytt förhållningssätt. Slippa leta efter rimliga kläder att ta på mig på morgonen, slippa flytta tre hundra plastburkar för att hitta en ugnsform, slippa radera massa ovälkomna reklammejl. För allt det där kan jag stöka undan proaktivt. Hurra!

På ett liknande sätt har jag strategier för att frigöra tid så att jag kan spendera helgen med det jag vill och inte det jag borde. Det innebär att jag handlar, städar och tvättar på en given vardag, torsdagar, så långt det går. Det tar hela kvällen men sedan behöver jag inte ägna någotdera en tanke mer. Det är fint att ha rent när helgen kommer. Och god mat! Kylen fylld! Att handla mat en fredagskväll är den minst namaste helgstarten jag tänka mig. Jag utsätter mig bara inte för det!

Maten lagar nästan alltid min medkämpe, om du funderade över var den kom in.

Visst blir det ändå långkok för matlådan på söndagen och annat borde eller måste, allt kommer jag inte ifrån. Men skillnaden mot att spara allt tråkigt (jo, jag tycker att hushållning är rätt himla tråkigt) till helgen är så otroligt total.

Jo just det, en annan viktig grej som jag övar in är att tänka igenom hur jag vill att dagen ska bli redan på morgonen. Att fundera på hur jag kan ta minsta lilla myrsteg mot de där drömmarna som jag verkligen tycker att jag är värd att uppnå. Stora som små. Och så tänker jag lite på saker som livet blir bättre om jag inte lägger särskilt mycket vikt vid. Och så ser jag till att hitta sätt att så snabbt och smidigt som möjligt få undan dem så att jag kan lägga kraft på det jag verkligen vill.

Sen ägnar jag resten av dagen åt: att göra roliga grejer som jag planerat eller bara vara spontan.

Håhåjaja.

Jag fattar att jag låter präktig, men det är nog ungefär det sista jag känner mig som. Det är mer som att jag äntligen har fattat något alla andra redan hade koll på. Det låter kanske som en väldig massa planerande och strukturerande, men poängen är att det verkligen inte är det. Det är tvärtom.

Och jag känner mig så mycket friare nu.

Och ägnar helgen åt att:

  • hångla
  • springa
  • skriva
  • äta ofantligt god mat
  • gör roliga träningsscheman
  • spela tennis
  • yoga
  • fotografera
  • VARA SPONTAN!
  • och gladare än på länge

Så. Hur ser dina helger ut? Är de spontana, gör du alla måsten då eller är de mest till för kul?

17 reaktioner på ”Planera frihet

  1. Nu baseras ju allt på dagsform och även de bästa dagar innebär ett antal timmar i sängen. Men i vanliga fall är jag väldigt strukturerad och gör vad jag kan för att helgen ska kunna ägnas åt återhämtning, för det behöver jag verkligen. Orkar inte ha saker planerade två helger i rad tex, då pallar jag inte veckan sen… Har lärt mig, genom ett par utmattningssvängar vad som funkar. Sen blir man väl aldrig fullärd, tvärtom blir det alltid nya omständigheter att förhålla sig till. Som tre barn tex :-)

    Gilla

    1. Jag måste säga att jag blir imponerad av de där insikterna. Misstänker att jag är likadan, jag behöver ju massa ensam- och tysttid. Tyvärr har jag hittills svårt att se mönster för det där med socialt umgänge till exempel, vet liksom inte riktigt om tecknen betyder att jag behöver MER eller MINDRE. I och för sig är kanske det egentliga bekymret att jag har alldeles för lite ensamtid överlag. Men vem har sånt? Egentligen?

      Gilla

  2. Det låter som ett mycket bra system det där och jag önskar jag kunde göra något liknande, men med mitt jobb så är det riktigt svårt för vissa veckor funkar det helt enkelt inte att göra annat än att jobba och träna inne i veckorna och då är det en hel del som ”måste” göras på helgen (bl.a. mer jobb). Så har jag det denna vecka t.ex… Men min princip är ändå att lördagar är den dag då jag aldrig ”måste” göra något, utan får göra exakt det jag vill och det håller jag nästan alltid :)

    Gilla

  3. Låter jättebra. Jag har lite omvänt problem. Det enda jag vill på helgen är eg att pyssla, sortera och laga mat. Inte precis grovstäda kanske, men väldigt gärna göra matlådor och sortera skåp. Helst inte gå utanför dörren för annat än gymmet. Problemet är bara att jag har en son som har en helt annan bild av rolig helg. Så ofta blir de här ”myspysselhelgerna” hemma Måttligt avslappnade… Men å andra sidan – ger vi oss väg på utflykter lider jag också och känner att hela helgen försvinner i ett nafs. Hm. Måste ändra attityd. Med vänlig hälsning, mkt tråkig förälder

    Gilla

  4. Hej Jeanna!
    Har aldrig kommenterat på din blogg tidigare även om jag följt den länge. Är egentligen inte så träningsintresserad (jomen ska absolut börja någon gång…) men gillar din blogg för den härliga stämningen:)

    Det är så roligt, jag är inne på exakt samma ”rensa ut i livet för att få mer tid och kraft till det som verkligen betyder något”-fas, sedan ett år tillbaka eller så:)

    Vill tipsa om bloggen minimalisterna.se där jag har fått massor med rensinspiration!

    Gilla

    1. Hej Anna! Vad roligt att du du skriver, vad glad jag blir! Jag blev faktiskt tipsad om minimalisterna alldeles här om dagen men glömde helt bort att verkligen läsa. Nu för jag upp den på listan igen, tusen tack!

      Gilla

  5. Jag tycker inte alls att du låter präktig, men däremot klok (som en bok!).
    Du verkar ha hittat en bra struktur, och det är klart att det är viktigt att få ägna helgerna till trevliga saker, än bara en massa måsten. Så bra att du har hittat ett sätt att göra det på!

    Gilla

  6. Precis sådär behöver, och vill jag göra. Men jag möter tufft motstånd. Min andra hälft får liksom panik av att ha allt planerat och organiserat. Och det slutar i att jag gör matplanering, viker tvätt och lagar mat samtidigt. Och trots att jag gör alla måsten samtidigt hinner jag inte med ”mina grejer” Som träningsplanering, fixa extra mat till mig eftersom jag inte kan äta samma som familjen mm mm.
    Tufft läge men jag försöker få in små rutiner i smyg ;)

    Gilla

    1. Ja herre gud jag förstår verkligen att det där blir knöggligt! Vad ska en göra liksom? En kan ju inte tvinga varann – åt vare sig det ena eller andra hållet. Jag tycker att du är så sjukt grym som gör din grej ändå. Däremot mindre grymt att det slutar med att du gör allt. I så fall låter det inte som motstånd mot att planera bara, utan lättja. Inte ok!

      Gilla

      1. Jo vars jag jobbar tyvärr också lite så. Hatar stök och plockar därför alltid bort allt. Fattar inte hur man inte kan vara sån, haha. Och typ gå och se på teve innan man plockar undan disk? Där är vi högst olika, min karl och jag…

        Gilla

Säg nåt!

