Mina fyra bästa varianter på frukostgröt

quinoagrot

Vaknade hungrig för ovanlighetens skull, men visste inte alls vad jag skulle äta. Den senaste månadens favorit omelett lockade inte och inte heller burken med grekisk yoghurt som jag gärna använder som mellis eller dessert.

Nä. Gröt. En mättande. Helst på helt bovete, men det fanns inte hemma. Häromdagen läste jag förresten i en blogg att helt bovete måste blötläggas för att kunna tillagas, men det är inte sant. Koka på ba! På låg värme och rätt lång tid, minst en kvart tar det. Recept här! Går bra att göra raw också förstås, kolla här! Näst bästa gröten efter kokosgröt tycker jag. Så snart jag har handlat ska jag förresten göra den! Åh vad det är bra med bloggarkiv alltså.

Vad jag däremot hade hemma: quinoa. Så gott som gröt! Lent och snällt. Här finns mitt recept. Knäckte ner ett ägg mot slutet för extra kräm och adderade vitaminsallad ovanpå. Mmm! Den här dagen blir BRA!

Vad åt du till frulle i dag?

DSCN1947

I helgen blir det banne mig kokosgröt!

17 reaktioner på ”Mina fyra bästa varianter på frukostgröt

  1. Jag åt också gröt, men jag varierar mig aldrig. Jag fungerar inte på morgonen och är inte kapabel att fatta ett beslut de första timmarna, så att hålla på och välja frukost går helt bort. Möjligen kan jag variera mellan sommar och vinter (smoothie eller gröt).

    idag blev det alltså, som alla andra dagar en gröt kokad på havregryn, krossade linfrön och chiafrön. Sedan i med en stor klick keso och röra runt. Serveras med rivet äpple och kanel samt ett kokt ägg och te på sidan. Tufft, gott och nyttigt :D

    Gilla

  2. Chiapudding, standardfrullen! Fast, ibland gör jag en Overnight Oat-variant om jag vill ha den matigare. Och ibland på helgerna blir det havregrynsgröt med kanel och rivet äpple. Åh, jag vill ha frukost igen! :-)

    Gilla

  3. Här blev det gröt på havregryn och rågflingor och jag slog i lite kokosmjölk också för första gången. Och rörde i kanel. Med kokosflingor och frysta blåbär till blev det väldigt gott.

    Gilla

    1. Det går att rädda upp med lite kokosflingor, hackade nötter/frön, havregryn, kakao, när man tillagar allså. Nån msk här och där tills du är nöjd med konsistensen :-)

      Gilla

Säg nåt!

