Om krisen kommer

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/4bc/40481414/files/2015/01/img_1863.jpg
Hade egentligen tänkt tipsa om det här på annandagen, men guppade i havet hela dagen och kom mig aldrig för.

Just det där guppandet, i ganska höga vågor för det var det hela tiden i Karibien, fick mig verkligen att associera till en annan annandag. Den som var för exakt tio år sedan. Tsunamin i Sydostasien 2004.

När vattnet är strömt och vågorna höga går det att förstå vattnets kraft. Men vi som inte var där kan aldrig förstå det som hände 2004.

Själv motiverar jag mig ändå med den där tsunamin när jobbet känns tungt. För då vet jag att jag behövs. Det kan inte, får inte, ska aldrig bli som 2004. Aldrig ska människor behöva sakna myndigheternas stöd och information som många gjorde då.

Min lysande kollega Anna gör den lika lysande podcasten Om krisen kommer. Jag tycker att du ska lyssna. Börja med det här brännande avsnittet om hur det var att överleva tsunamin och hur det var att åka ner och leda en räddningsinsats på plats. På slutet får du höra mig beskriva några skillnader i myndigheternas kommunikationsarbete i dag. Lyssna här eller ladda ner till din poddapp på vanligt vis. Sök på MSB.

Varning för tårar. Och solidaritet.

10 reaktioner på ”Om krisen kommer

  1. Jag har lyssnat sen tidigare och älskar er pod (tänkte direkt på dig när jag hörde talas om den). Den är smart, underhållande, viktig och berör! Tycker att den förtjänar att bli riktigt stor och hoppas det blir många avsnitt. Tsunamin känns som det största tema den kan ha, men jag tror att det finns mycket att lära om våra mindre kriser också.

    Gilla

Säg nåt!

