Något mindre nyttigt tar inte bort effekten av det nyttiga

IMG_0113

Hej ni fina! Stort tack för alla rara kommenterar som dykt upp här trots att jag själv är så frånvarande. Ni är bra!

Jag är åter från utlandet och som sista souvenir tog jag med mig en riktig dunderförkylning. I bihålorna sitter den, så jag är dum i huvudet och trött som en nyfödd.

Det förvånar mig inte att jag blev sjuk. Dels var det ett himla snorande till höger och vänster på hotellet – dels har min kropp fått hantera grejer den inte är van. Glass tre gånger om dagen och så…

Jag har alls inte påbörjat något nolltoleransliv efter nyår. Jag tror inte längre på sånt. Alls. Och är oerhört trött på att höra talas om det. Uttrycket ren mat har blivit en hysteri där endast all in är bra nog (och jag bidrog säkert på mitt lilla hörn).

För mig funkar det här: inför fler bra grejer istället för att fundera på vilka ”dåliga” som till varje pris måste elimineras. Förbud gör mig bara sugen. Bättre att jag lägger till en stor, grön juice till frukosten, en näringspackad smoothie som mellis och fortsätter äta lika mycket färsk, fin frukt som nere i Karibien. Då ligger jag på vitaminplus när jag hinkar glass efter middagen. Om jag nu vill göra det. (Och det vill jag om jag gör förbud.)

Något mindre nyttigt kommer aldrig att ta bort effekten av allt det nyttiga. Glöm aldrig det. Huvudsaken är inte detaljerna, särskilt inte när vi pratar utspritt över ett helt himla liv. Det är helheten. 80-20 är en utmärkt ekvation. Kanske också för dig?

5 reaktioner på ”Något mindre nyttigt tar inte bort effekten av det nyttiga

  1. Det var när jag fick PRECIS den insikten som det liksom ”lossnade” på riktigt för mig. Det var väl i våras någon gång, som jag kunde formulera det som jag kände det; ”fokusera på att TILLFÖRA istället för att utesluta”. Jag har sedan dess successivt ökat ”det bra:iga” – samtidigt som jag nog ärligt talat ökat även det ”o-bra:iga”, men det är ju just DÅ kroppen klarar det utan problem! Har den alla nödvändiga byggstenar (dvs allt den behöver för att ”gå runt” och må bra) så är lösgodis, glass och annat som är mer njutning än funktion inga probs, liksom!
    Åh, tänk om man insett detta lite tidigare. Men men – minsta man kan göra nu är ju då att informera andra, lite därför jag gärna varvar superfoods med marabou på insta/blogg. Det är ju verkligheten, och i min värld är det även hälsa.
    Kram på dig, du är i vanlig ordning grymmare än grymmast!

    Gilla

  2. Jag tror att varje människa behöver gå igenom de där faserna för att hitta sin egen balans. Jag har sökt och sökt och sökt och helt plötsligt fanns den där – balansen. Nu känns det så självklar att allt det där andra, smått hysteriska, känns löjlig. Men jag behövde den perioden för att finna det jag sökte. Lägg till istället för att ta bort, det är nog något av det viktigaste jag har lärt mig. Förbud gör en galen och det gäller nog i princip alla levande varelser tror jag.

    Hoppas att din semester har varit fin. Det har sett ljuvligt ut på Insta. Stor kram!

    Gilla

  3. Himla klokt, som vanligt! :-) Jag tror också att den där överdrivna renheten rätt ofta är en inkörsport till ett osunt beteende. Jag behöver bara se till mej själv: Eliminerar jag saker ur kosten för mycket dröjer det inte länge innan jag vill fila på’t lite mer…. och kanske lite mer… Och så plötsligt en kanske sitter där med ett stört ätbeteende, övertygad om att en kommer avlida på fläcken av lite vitt bröd (eller glass).

    Gilla

Säg nåt!

