Kostråd i takt med tiden

I dag kom Livsmedelsverkets förslag till nya kostråd. Alltid lika intressant tycker jag! Och alltid bäst och mest intressant att läsa direkt hos källan och inte bara i tidningarna. Förslagen ska remissas och grejas ett tag innan de landar. Så här sammanfattar de själva (i urval så klart!):

• Ät lagom mycket.
• Rör på dig minst 30 min varje dag. Ta pauser i stillasittandet.
• Ät mycket grönsaker och frukt, minst 500 gram/dag. Välj gärna grova grönsaker, som rotfrukter, baljväxter, kål och lök.
• Ät mindre rött kött och chark, högst 500 gram/vecka. Välj med omsorg om miljö och djurhälsa.
• Ät fisk 2-3 gånger/vecka, variera sorterna. Välj miljömärkt.
• Välj fullkorn i stället för vitt mjöl.
• Välj magra, osötade mejeriprodukter.
• Matfetter gjorda på nyttiga oljor, till exempel rapsolja, till matlagning och Nyckelhålsmärkta smörgåsfetter.
• Mindre socker, särskilt från söta drycker, godis, glass och bakverk.
• Minska på saltet, men använd joderat salt.

Ja, ja, inga konstigheter tycker du. Jag tänker att det är första gången jag ser kostråd som faktiskt känns i takt med tiden. Älskar att de tar upp också djurens förhållanden, medan miljöaspekten nog var självskriven.

Däremot tycker jag personligen att magra mejeriprodukter är ett dåligt val. Ta de fullfeta som processats minst! Vill du ha dem magrare blandar du själv ut med vatten – att köpa vatten känns ju rätt korkat, eller hur? Hoppas att det rådet kickas ut.

Vad skulle du vilja lägga till eller dra ifrån?

7 reaktioner på ”Kostråd i takt med tiden

  1. Jag är kluven. På sistone har jag sett flera rapporter (eller nja, jag har inte sett dem, jag har läst om dem) att salt inte är så farligt som en tidigare trodde, så behöver vi verkligen dra ner på saltet? Jag tror att det rådet inte är fullständigt. Det salt som finns i färdigmat är ofta utan jod – och det är nog DET saltet en ska dra ner på. Dvs dra ner på färdigmaten, helt ”enkelt”.

    Välj magra produkter (gäller även nyckelhålsmärkta produkter) – nej tack! Hellre fullfeta och utan tillsatser. Och bli mätt.

    Men annars är jag nog rätt postivit – bra att kostråden ses över!

    Gilla

  2. Jag saknar alternativ till mejeri, ex.vis soya- mandel-, och havremjölk. Men det kanske räknas in i mejeriprodukter?
    Sen funderar jag på varför de skriver miljömärkt på fisk och kött och inte på livsmedel generellt? Eller ja, jag förstår väl att det är VIKTIGARE ur djursynpunkt och så. Men ändå..

    Gilla

    1. Jag veeeet, har samma bekymmer! Tycker att det rosa saltet är både snyggt och gott. Roligt det där med joden för övrigt, att de valde att tillsätta den i salt som alla använde ;-) Jod är ju bra för sköldkörteln (slarvigt beskrivet) bl.a. och borde ju gå att få som tillskott?

      Gilla

  3. Håller med, gillar att dem har tagit hänsyn till både djur och miljö. Det kändes som att var på tiden. Tycker det var en bra lista. Däremot tror jag det mer handlar om en osäkerhet kring att testa nya grönsaker. Alltid lika läskigt (men spännande förstås) när man inte vet hur något smakar eller vad man ska göra med det. Men kul förstås ändå! Kan ju ge upphov till nya favorit grönsaker, typ som min nya kärlek för rödbetor i ugn!

    Gilla

Säg nåt!

