Grönkålschips

IMG_0399
Okej, när vi ändå snackar lördagssnacks kan vi ju prata grönkålschips också? Dök upp i hälsovärlden för flera år sedan (säkert huuuundra år sedan i harcorehälsovärlden – disclaimer!), nu verkar de ha fått snurr i stora världen också. Troligen för att det är så mycket godare än den skeptiske först tror! På riktigt alltså. Och enkla. Att göra.

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Riv av bladen från grönkålens stam, försök att få ungefär lika stora bitar. Strö ut på plåt (med bakplåtspapper) utan att kålen ligger på varandra – de blir bäst om de får lite spejs. Massera dem med valfri olja (om du tar kokos rekommenderar jag smakfri…) och kryddor du gillar. Jag är förtjust i att pudra dem med salt och rökt paprika.
  • När ugnen är varm stoppar du in kålen. Ställ klockan på 5-6 minuter, känn sedan på chipsen när tiden har gått. Är de knapriga – ta ut dem. Är de fortfarande mjuka – låt dem stå några minuter till. Allt beror på storlek och ugn. Det kan ta upp till en kvart, faktiskt.
  • Ta ut, låt svalna, lägg i fin skål och ät! Tossar du ihop dem för tidigt finns det risk att de blir mjuka, därför rekommenderar jag verkligen att du låter dem kallna ordentligt först.

Yum!

7 reaktioner på ”Grönkålschips

  1. Det tog lång tid innan jag ens brydde mig om att prova grönkålschips, trots hajp och lovord till höger och vänster… lät bara inte som min grej. Provade en ”ostig” variant från Trader Joe’s under ett NYC-besök och de var ljuuuvliga. Osten var alltså cashewnötter och andra naturliga grejjor och jag var lika skeptisk till den biten, som till det faktum att jag skulle äta grönkål som ”snacks”.. men hade fel även där för det var amejsing!
    Väl hemma (och några månader senare..) var jag såklart tvungen att skapa ett liknande recept. Så nu till min poäng med denna kommentar – du bara MÅSTE prova Jeanna. Här har du det; http://www.kungmarkatta.se/recept/visa-recept/gronkalschips-1030/
    Om du är klok nog att prova, låt mig gärna veta vad du tyckte om dem! :D

    Gilla

  2. Jag har inte kommit så långt – än, TROTS att det varit hajp i flera år, och TROTS att jag faktiskt gillar grönkål på många andra sätt. Måste nog testa till helgen eller så.

    Gilla

Säg nåt!

