Jag är inte rädd för mörkret

IMG_0387

Eller öhm, jo, vänta, det är just det jag är. Väldigt rädd för mörkret.

Vi kan snacka klartext – vinter är inte min grej. Det blir mörkt. Och kallt. Två grejer min kropp inte tycker särskilt mycket om. Jag vill sova vid 18 och inte gå upp före 09. Min melankoli får vanligen liv, men faktiskt inte i år. Än. Jag har väl inte tid.

Och jag köper doftljus och läppstift och börjar baka och ser till att det kommer nåt bra ur allt.

Bra grejer som gör vintern rimligare:

  • Poncho inomhus, duntäcke utomhus. Typ.
  • Att ingen ser när jag mimar till radion på promenaden
  • Det är ju tydligen bra att sova i kylskåp. Typ.
  • Springa i snö. Om det nu blir nån. Som ligger kvar.
  • Tända tusen blockljus
  • Äta soppa
  • Homeland och Sons of Anarchy
  • Att Bibblan har sjukt många lockande e-böcker
  • Plötslig flod av tid till hemmakreativitet, typ sy och baka, lära sig något nytt, göra en app, spela Sims eller göra fina projekt i InDesign och så
  • Alla blir överlyckliga över förslag på aktiviteter som lyser upp

Och solen är ju ändå skadlig. Haven förorenade. Grill ger cancer. Och sommaren gör folk till halvalkisar.

Lika bra att mörkret sänker sig över oss mellan varven ändå.

Vilket är ditt härligaste vintertips?

6 reaktioner på ”Jag är inte rädd för mörkret

  1. Jag är okej bara det blir vinter på riktigt med några minusgrader och framför allt snö. Men november! UGH! Rödvin, murriga smakrika grytor, oändligt mycket levande ljus, pepparkakor med ädelost är sånt som man kan trösta sig med när det är som gråast. Annars är jag enig med Anna om att det bästa (med november iaf) är att åka till Thailand!

    Gilla

  2. Mitt härligaste vintertips är att åka till thailand… eller stanna under filten och hoppas att det snart är vår. Vinter är inte min grej. Mörkt och kallt. Enda sättet att hålla värmen utomhus är att springa, så det får bli mitt tips. Spring dig varm, duscha dig ännu varmare och toppa med varmaste chokladen i soffan. Under filten :)

    Gilla

  3. Köp skor från http://luddan.se/, perfekta tovade jämtländska ”luddor” att bara stoppa fötterna i och gå ut, och man halkar absolut aldrig. Tipsa alla höggravida! Fast du som gillar klackar trivs nog inte i dem.

    Tighta långaärmade underställströjor från Janus. jag har mina varje dag, handtvättar på kvällen.

    Du ska följa med oss och åka skridskor i Kungträdgården! Musik! Grillar! Julmarknad! man känner sig som Prussiluskan på fyrtiotalet.

    Smörj dig med olja på kvällen, tvätta ej på morgonen.

    Var ute när det är ljust.

    Var mycket social.

    Gilla

  4. Ugh. Har också riktigt svårt för vintern. Jag fungerar verkligen inte normalt, hur gärna jag än vill. Mina bästa tips är typ samma som har skrivits; bada badkar med bästa badoljor, tända mysljus, filtar!!!! och att kunna dricka mängder med té utan att behöva vara orolig för att svettas ihjäl. Och färgglada, varma halsdukar!

    Gilla

Säg nåt!

