Detox

IMG_5863

God morgon, måndag och du!

Personligen hade jag helst fortsatt helgen. Efter några nätter med för lite sömn känner jag mig urlakad. Åker till Bosön några dagar med jobbet och har verkligen sett fram emot det, eftersom jag faktiskt aldrig har varit där! Tror att måndagspeppen återvänder när vi rullar in.

Igår pratade jag detox med min kompis K. Hon undrade om jag visste några bra program med recept, men det gör jag faktiskt inte. Ett tag pratade alla om detox kändes det som, men inte heller en googling ger några överväldigande resultat. Det finns juicevarianterna förstås, men det var inte K ute efter. Hon ville inte ha någon viktminskningsmetod utan orka leva och träna som vanligt, men med lite godare vanor.

Jag tänker att det enkla är att satsa på växtbaserad mat. Punkt. Lägga till en massa grejer som vi vet är bra, hel och fräsch mat. Med hel mat menar jag sådan som inte genomgått någon process utan säljs som den kom till världen.

Det är ofta enklare att prata om uteslutning, även om jag personligen tycker att det får en negativ klang. Men för att ge kroppen en fräsch start tänker jag mig att det är klokt att skippa:

  • Kaffe
  • Halv- och helfabrikat (även pasta, bröd, ost och annat som förvandlats längs med vägen tänker jag)
  • Kött (så slipper du tänka på foder och hormoner och grejer som hen i sin tur fått i sig)
  • Alkohol givetvis
  • Socker (socker påverkar kroppen och humöret massor som du redan vet)
  • Frukt (eftersom det jäser i kroppen. För egen del märker jag definitivt av det och mår bättre av bär. Andra märker det kanske inte alls och mår toppen av frukt)

Tja, det låter ju inte så himla svårt. I Idén. I praktiken är det inte helt lätt för en köttätare att plötsligt sluta och hitta mättande, enkla alternativ. Eller för en kaffedrickare att vänja sig av med sin morgonkopp helt abrupt. Kontentan från mig blir att jag förespråkar att föra in fler braiga grejer och plocka bort någon enstaka sak i taget under en period. Och se hur det känns. Personligen tror jag att några veckor utan alkohol, socker, fabricerad mat och med mindre kaffe tar ditt välmående långt. Lägg sedan till massor av goa grönsaker och hej, du har gjort en mycket bra grej. Och kommer att märka det.

Eller vad tror du? Har du några detoxtrix?

7 reaktioner på ”Detox

  1. Hej!

    Kan säga hur det gick för mig, efter ca 5 dagar! Och detox och detox, det var det väl kanske inte om man jämför med juicerna :)

    Behovet låg i att jag helt enkelt kände att min kost blivit för grönsaks- och näringsfattig. Den var väl inte total katastrof, men inte i balans. Sushi, smörgås, frukt och yoghurt som baskost …, med onyttigheter som choklad, chips lite då och då i veckan, än mer på helgen därtill är inte toppen i längden. Unna sig – men lite för ofta – så själva unnet försvinner, ni vet? Och magen var inte så glad.

    Plockade helt sonika bort kött/fisk, kolhydrater i form av bröd, pasta, potatis, etc, kaffe, socker (vitt, alla sorter av tillsatt i och på mat) alkohol (ok, det var söndag till halva torsdag så det hade troligen inte varit alkohol ändå – men till saken hör att jag ändå knappt druckit alkohol på några veckor, så därför kan man nog räkna in det ändå!)

    Valde istället stora middagssallader med mycket avokado, tomat, majonäs, ägg, bönbiffar. Smoothies på spenat/morot/apelsin/mango/ingefära eller banan/blåbär/kakao/mandelmjölk mm till frukost. Är ingen stor lunchätare så en smoothie och en raw bar funkade bra.

    Fortsatte äta frukt, det går bra för mig, så det gick ner en del äpplen med hasselnötssmör och jordnötssmör (troligen min viktigaste energikälla…) till kvällsfika/mellis.

    Alltså bara god mat! Och jag åt så jag var mätt, poängen var inte att gå ner i vikt.

    Resultat? Platt mage! Fluffet var mest luft helt klart. Och så känns det förstås bra att få igång bra rutiner igen.

    I längden behöver min kropp och mitt psyke nog mer att välja på. Eftersom jag tänker återgå till vanlig blandkost lägger jag nu tillbaka lite mjölkprodukter. Sen lite fisk och bröd med måtta (tror det är det som bråkar med min mage). Kött, särskilt rött, äter jag inte så mycket av ändå, ingen favorit och mår sällan särskilt bra av det. Men ibland. Älgfärsbiffar med lingon tillexempel :)

    Kan tillägga att jag som trodde jag skulle få koffeinabstinens från h-vetet (snittar nog på en 3-4 små koppar dag!) har inte märkt något ÖVER HUVUD TAGET. Enbart en vana att nu ta örtte istället vid mina sträcka på benen -pauser. Men morgonkaffet ska nog tillbaka. Är ju gott :)

    Oj det blev långt. Hej från K

    Gilla

      1. Jo fast jag tycker ju liksom att en ska ändra livet på sikt i stället för tillfälliga akutinsatser. Stegvis nedtrappning av det där en vill minska på isf. Det är väl något med ordet som retar mig. Att se på vissa livsmedel som gift .

        Gilla

Säg nåt!

