November: kvalitet

november

Så blev det november. Dags att summera oktober, som jag så noggrant gjorde en back to life-plan till för lite drygt en månad sedan.

Det känns som mer. Och är jag back to life..? Lite oklart. Har aldrig haft så oklara rutiner som nu. Aldrig. Vad jag kan komma ihåg. Jag tränar, men det blir hipp som happ. Jag jobbar, men det känns ofta som att det saknar början och slut. Det pågår. Jag lever gott, men märker att jag sällan hinner reflektera.

Det är dags att förändra lite grejer här. I november. Och december. Lägga krut på hållbarhet. Bli bättre på att inte låta tid rinna mellan mina fingrar. Att inte göra två saker samtidigt, hela tiden med känslan av att missa det viktiga. Eller att allt för ofta vänta på att det viktiga ska börja. Det rätta ögonblicket. Utan att själv bara lösa det. Därefter: sörja hur det blev.

Okonstruktivt så det förslår.

I november: kvalitet.

Under hösten har jag varit på gymmet ungefär en–två gånger i veckan, det är lite för att vara jag. Men vad skönt det har varit att slippa det ständiga ontet i kroppen! Att inte gå runt med konstant träningsvärk och tyngd. Även om jag saknar gympsykosen, att riktigt frossa i tunga vikter, tänker jag fortsätta att unna mig en piggare kropp. För, jag undrar om nedslitningen verkligen är värd uppbyggandet. Om den förra är så påtaglig som den är för mig. Och om livet i övrigt (sömnen, kosten, bråttomet) förmodligen bromsar den senare. Två pass i veckan räcker för nu. Livet är inte statiskt. Andra förutsättningar kommer.

Att gå till gymmet med en tydlig plan och pepp och ge järnet för den: kvalitet.

Löpningen, den har fortsätt vara vag. Och det gör inget. Det får vara så. Ett par gånger i veckan, lite hipp som happ. Härmed släpper jag taget om idéer om den. Jag är glad att jag kommer ut.

Att spendera ett par timmar i veckan utomhus i löparskor: kvalitet.

Att prioritera yoga över slösurf/rastlöst stökande/tomma tankar: kvalitet.

Att prioritera närvaro över slösurf/rastlöst stökande/tomma tankar: kvalitet.

Jag är trött på att slösa tid. På att tänka: sen. Sen, sen, sen. Eller: vad sa du, jag hörde inte, jag tänkte på vad jag borde eller skulle kunna och så surfade jag samtidigt och lyssnade på musik och allt blir så rörigt.

Jag vill inte ha det så.

Och även om oktober verkligen var en strålande månad på många sätt kan november blir ännu bättre. Säkert rent av mycket bra.

Har du någon särskild plan för den nya månaden?

6 reaktioner på ”November: kvalitet

  1. Gillade ”livet är inte statiskt”. Jag lever ofta som det vore det!

    Jag tar små steg i förändring jag med. Mindre slösurf (ööh.. vad gör jag just nu?) o hellre läsa bra bok eller måla. Har lite för mycket tid (arbetslös) så att jag inte gör nåt alls, det försöker jag också ändra. Vill utnyttja att jag faktiskt HAR tid, som så många andra klagar över att de inte har.

    Gilla

  2. November månad stavas fokus i min bok. Ska köra in allt jag har i skolan och förhoppningsvis komma ut hel på andra sidan. Där väntar en lång lista med belöningar som sitter uppskrivna på kylskåpet. Sambon har till och med lovat att se till att varenda en uppfylls! Det är lite skräckblandad förtjusning men jag vet också att jag är en såndär som jobbar allra bäst när utmaningen är stor – hejhå nu kör vi liksom!

    Gilla

      1. Ja listan är ju lång och involverar mycket mat (!!), en opera, en tågbiljett hem till nära osv. Ska bli gött det där! Läkare hade jag tänkt sluta som om nått år :) håller tummarna för dig och kvalitets-november!

        Gilla

Säg nåt!

