Rumpan och jag är back in biz

Det var verkligen strålande trevligt att börja jobba igen! Jag hade inte varit inne på kontoret på en vecka så det var närmast pirrigt i morse.

Allra bäst på dagen var nog ändå att återse Stången. Mitt gym är numera knökfullt eftersom närmaste Satsgranne är vattenskadad. Dessutom är jag trött på att de hela tiden försämrar lyftarytan. Och att stämningen är rätt opepp. Därför väldigt roligt att gå till en gammal favorit, Hötorget, där jag fick en fin stång utan väntetid och exempelvis kunde köra min nya favorit, höftlyft med skivstång. Yey! Min attans lilla rumpa har punktering igen – sådan är min lott i livet. Nu vill den ha mycket kärlek för att hjälpa mig att hålla rygg och annat friskt. Rumpstyrka är grym styrka! Bäst att jag jobbar tillbaka den…

Hur är läget med din rumpa? Stark, platt, dominant eller slav under quadriceps som min?

19 reaktioner på ”Rumpan och jag är back in biz

  1. Det verkar som den är slav under quadriceps, faktiskt. Intressant att du skriver det för jag har nästan bara läst om rumpor slavande under hamstrings, men när jag kör hip thrusts t ex känns det alltid i framsida lår. Jag experimenterar med all möjliga fotställning osv men får inte alltid till det. Nu kör jag step up, splitböj och enbenspress också för att få fason men jag skulle verkligen vilja få det där s k pumpet när jag kör hip thrusts/glute bridge.

    Gilla

    1. Mörda stjärten, fniss! Stjärten är mitt fnissord, förlåt. I dag körde jag utfall med viktplatta över huvudet, ska tydligen också vara topp för baken (hehe). Men tycker att det är lättare att få kontakt på ditt sätt, det måste jag säga. Men det är väl en fråga om övning, ibland tar det onekligen ett tag att hitta den där kontakten.

      Gilla

  2. Min rumpa mår riktigt bra och är ganska stark, även om quadriceps nog också är starka. Jobbar på att få en bra balans där :)

    Testa också enbenshöftlyft för att undvika att din starkare sida tar över (om du nu har en sån, men många har lite obalans). Tänk också på att inte lyfta med ryggen alls. Vet att jag fuskar med detta själv då jag gör höftlyft med båda benen i marken och med hög vikt på. Visst tränar jag rumpan också, men det brukar vara ännu jobbigare att köra enbenshöftlyft utan vikt med PT för då kan jag inte ”fuska” alls (alltså kompensera genom att svanka).

    Gilla

    1. Det ska jag definitivt göra! Åtmistone när jag har passning. Jag har lite svagheter där och tappar lätt i höften när jag lyfter ena benet. Det behöver jag öva utan vikt men… det gör jag inte. ;=) Note to self alltså.

      Gilla

  3. Nja, rumpan är väl inte där jag vill ha den – men den får extra uppmärksamhet just nu (inte i skrivandets stund, mer än att jag sitter på den). Fokus rumpa i oktober för min del!

    Gilla

  4. Min glömmer bort att den ska existera om den inte får kärlek i form av styrketräning varje vecka. Och med en icke-existerande rumpa så får jag ont i höften direkt när jag springer så det är A och O med rumpstyrka för mig också! Älskar höftlyft med skivstång med axlarna på en pilatesboll. Och raka marklyft!

    Gilla

Säg nåt!

