Höstbliss! Min sprakande plan

höst2

Yeeey – nu är det snart oktober! Månaden då jag har beslutat mig för att Livet ska kicka igång på allvar igen, efter en roddig start på hösten med brand och skada och trögma. Mitt oktober börjar redan på måndag! Och ärligt talat har det smygstartat redan den här veckan. I det här inlägget berättar jag hur jag har tänkt göra för att njuta av den här vackra hösten och av att ha alla möjligheter i världen att göra precis vad jag vill med min tid och energi.

Jag vill:

  • Springa mycket i skogen, därför att hösten är en underbar löpårstid och därför att jag vill återfå min goda sommarform (lung- och hjärtmässigt) och sedan behålla den.
  • Lyfta tungt för att det är så otroligt roligt och givande och för att fortsätta bli ännu starkare.
  • Yoga massor massor massor för att jag mår så himla bra av det. HALLÅ KOM IHÅG DETTA OM TVÅ VECKOR OCKSÅ, JEANNA!
  • Fortsätta stärka mitt allt mer enkla och glada förhållande till mat. Återgå till mer växtbaserad mat (har varit mycket kött och godis ett tag) eftersom jag mår så bra av det.
  • Fortsätta headspejsa varendaste enda dag. Extremt viktig pusselbit!

På gymmet

Kommer jag att fokusera på knäböj, axelpress, marklyft och bålträning uppdelat på två pass i veckan. Tänkte skriva mer om upplägg och mål i ett senare inlägg. Syftet är att hålla, bli starkare och ha jäkligt roligt! Gymmet är min favvoplats.

I spåret

Men, i höst fortsätter mitt fokus att vara löpning. Upplägget kommer att vara ett intervallpass, ett distansdito och en längre runda i veckan. Målet är att kunna fortsätta springa långt, så där en halvmara i månaden bara för att jag tycker att det är så himla roligt och häftigt. Tittar vi på SMART, modellen för att sätta upp mål som är specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsbestämda, riskerar nog mitt mål vara på gränsen till för fluffigt. Jag är också medveten om att det kan bli tufft att hänga i med löpningen trots att jag inte har något tidsbestämt mål, som ett lopp, framför mig. Det är just därför jag vill fokusera på det. För att bygga pannben. Jag vill kunna fortsätta springa även utan ”piska”. Jag tycker verkligen om att springa långt och vill att glädjen ska räcka som morot. Klart att det går.

Kroppen talar tydligt om att jag ska inleda som om jag började från noll. Det vill säga korta pass tills jag känner mig säker på att huvud, vad och ork är med. Ärligt talat är min kropp fortfarande alldeles för ofta stinn på kortisol, trots att saker och ting har lugnat ner sig runt mig. Det är nog viktigt att inse att effekterna efter en stressande händelse (eller personlig kris för den delen!) kan bestå ganska länge inuti kroppen. Och respektera det.

På mattan

Yogan då, hur ska jag hinna få in den utan att göra alltihop till stress och press..? Ja, det undrar jag också lite grann, men jag tror att nyckeln är att vara oerhört flex. Det är det nästan alltid. Vardagen anpassar sig liksom inte alltid efter en snygg plan. Jag kan bara göra mitt bästa för att göra plats åt det jag vill. Och så inser jag att det är dags att ta mig över den där tröskeln och lära mig att springa på morgonen… i grunden är det ju då jag har tid och energi. På så vis kan jag frigöra tid för ett par besök i veckan till yogastudion. Och så har jag sajnat upp mig på Yogaglo! Mycket spännande.

Vet ni att jag känner mig så himla peppad och glad! Inte minst över att planen känns så självklar. Det är bara så här jag vill att det ska va!

Hur går det dina höstplaner? Är du mitt i nåt eller håller du som jag på att formulera om?

11 reaktioner på ”Höstbliss! Min sprakande plan

  1. Tycker din plan låter helt fantastisk! Så bra att jag kör på den jag oxå. Men ett halvmaraton i månaden hoppar jag nog (gärna ett långpass typ 15 km dock) är rädd att få ont i knäna…
    Tack för inspirationen :-)

    Gilla

  2. Din planering ser spännande ut!

    Efter min sista tävling 11 oktober kommer jag att börja träna enligt min nya plan. Sen om den kommer realiseras fullt ut är en annan femma. Men planen, ja den finns där :)

    Gilla

  3. Mitt stora mål är att inte stuva undan träningen när det blir stressigt. Både pga att träning är något som får mig att må bra och kan hjälpa till mot stress, men även för att jag dras med skador som behöver sin regelbundna rehab. Utan träning, både rehab och övrig träning, får jag mycket ondare än jag har när jag rehabar och tränar på. Den smärtan jag får då är vidrig, och jag vill hålla den borta. Långt borta. Mina rehabpass är helkroppspass med tunga och komplexa övningar så de passen + extra övningar får vara styrkepass två gånger veckan, sedan vill jag springa två gånger i veckan. Det är mina mål, om än att jag måste vara flexibel och lyssna på kroppen för att inte bidra till ökad smärta själv. Sedan vill jag gå på spinning ibland för att få svettas som en tok och yoga, men det är bara bonus om det går att få in någon gång. Min kropp är värd all respekt den kan få och även om jag varit helt ok på att hantera mina skador innan så ska jag bli ännu bättre på det i höst. Det är mitt mål.

    Gilla

  4. Underbara höst! Efter semestern i mitten på augusti och framför allt gick jag in i paus mode när det gällde träning och socialt liv. Behövde visserligen bara vicka bort två klasser men i övrigt var det några veckor då jag bara hade mina klasser och den egna träningen hanns inte med. Galet långa dagar på jobbet ger inte tid till träning. Jag tänker då att så här är det vart fjärde år och det går över. Det här har varit den första riktiga veckan efter valjobbet och jag har låtit lusten styra när det gäller träningen men framför allt vilat för jag har inte haft samma energi som jag brukar. Men efter en helg med bra träning så ser jag så fram emot veckan och veckorna som kommer. Förhoppningsvis hittar jag tillbaka till springspåret också :) Annars styrka, spinning och lite yoga ska jag nog ta mig an.

    Gilla

Säg nåt!

