Bästa kokosoljan

DSCN2442

Är tyvärr lite besviken på den här snygga och, trodde jag, prisvärda kokosoljan. Tyvärr klarade den inte sommarvärmen. Den smälte, men återgick sedan aldrig till sin ursprungliga form utan blev grynig och oanvändbar. Dumt! Har aldrig hänt mig tidigare.

Nu undrar jag vilken kokosolja du rekommenderar? Jag brukar köpa Kung Markatta men har förstått att det finns godare. Cocosa har jag till exempel fått rekommenderad. Jag använder oljan att steka i, i kaffet, smoothies etc. Tipsa gärna!

25 reaktioner på ”Bästa kokosoljan

  1. Testa att placera burken i varmt vatten i några minuter, när kokossmöret har värmts upp är det inga problem att ta med sked. Håller med föregående talare om att det är supergott att äta direkt ut burken :)

    Gilla

  2. Använde Kung Markattas, trodde den var ok, tills den stod i skafferiet öppnad i ca 1-2 månader och började smaka härsket. Köpte ny burk, samma sak igen. Kokosolja ska ju inte ens kunna härskna! Köpte LCHF-klubbens – och vilken skillnad! Den går att äta direkt ur burken (smakmässigt alltså) och jag kan använda den i matlagning utan att familjen reagerar som de gjorde på Kung Markattas (”VAD har du stekt i?!!”. Testade Cocosa, samma där, bra och god smak. Så mina tips är testa vad som helst, men inte Kung Markatta!

    Gilla

  3. Men Jeanna det där är inte kokosolja ju! Kokosolja är just olja, liksom ”mjuk” och smälter lätt i lite varmare miljö (typ skafferi eller så). Coconut butter SKA vara just gryning, som mixade kokosflingor ungefär :) det är helt olika saker. Den du har ovan är god att tex göra hemgjord bounty av, eller annat raw-godis. Men vill du ha kokosolja så kommer du såklart bli högst besviken, för det är det ju inte ens :p kram!

    Gilla

  4. Det där är inte kokosolja!! Det är kokossmör (tänk peanut butter men kokos) du kan äta den med sked. Är hur gott som helst! Det är därför den är gryning mm. Det är alltså butter inte oil! Testa att äta den, supergod! Åt själv en hel burk på två dagar förra veckan ;)

    Gilla

      1. haha man får ta i lite! :) alternativt micra den en mycket kort stund så att den mjuknar.
        PS: Går även att tillverka själv, bara tjoffa ner en påse kokosflingor i blendern och kör! :)

        Gilla

  5. Har kund markattas (den som luktar kokos) enbart till kaffe-kokosolja-skrubb (obs innan jag kräktes av alla lukter). Använder cocosas (den som inte luktar/smakar kokos) till stekning och sånt (obs när stekning fortfarande var tillåtet i detta hus)

    Gilla

  6. Cocosa! Den finns i en rå variant som är himmelsk men dyr… Men i bollar, smoothies osv är den bäst! Till stekning kör jag på den icke råa från Cocosa. :)

    Gilla

Säg nåt!

