Bara en tanke. Inget mer.

Just nu är jag extra tacksam över att jag kan titta på filmen ovan om och om igen. För så är det ibland, så är det för mig just nu. Just nu övar jag på att låta tankarna segla förbi, utan att jag kastar mig efter dem för att syna dem, förhöra dem eller försöka bli kompis med dem. Jag övar på att låta dem vara.

Hur är det hos dig? Är du dina tankar eller väljer du vilka du vill titta extra på och vilka du låter segla förbi?

6 reaktioner på ”Bara en tanke. Inget mer.

  1. Första gången jag fick höra av någon att man kan välja sina tankar så blev jag bara förbannad och sa något surt om att det kanske funkar för andra men inte för mig.. Men efter att ha låtit sjunka in ett tag (några år!!) så börjar jag ta in det och förstå att det ligger något i det trots allt (vadå hade alltså terapeuten rätt efter årtionden av erfarenhet rätt?!?). Det är ju verkligen inte lätt, balansgången mellan att inte ta in och älta vissa tankar men att samtidigt inte trycka undan jobbiga känslor. Men övning ger färdighet, även inom det här. Dock upplever jag det svårare nu när hösten och mörkret kommer. Det är som att kylan och mörkret lockar fram deppigare tankar, oavsett vad som sker runt om kring mig. Känner du av skillnader beroende på årstid?
    Och du, tack för att skriva om sådana här ämnen som ju fortfarande kan vara lite tabu. Stor kram till dig! :)

    Gilla

    1. Åh, är det fortfarande tabu? jag har nog glömt det, har vant mig vid att fläka. Är skönt även för mig själv ju. Så tack Fanny. Och OH JA. jag avskyr mörkret! Inte på kort sikt, visst är det mysigt etc etc etc, det tycker jag också. Men… det påverkar mig. Sänker mig. Ger mig en känsla av osynlighet. Är extremt väderstyrd, kan inte vara ledsen när solen skiner, typ. Än så länge har jag dock inget märkt i år, hurra. Men märker du skillnad även på medi då alltså?

      Gilla

      1. Att styra själv liksom. Mina tankar är så vana vid att irra omkring i något slags stressat kaos. När jag försöker låta dem glida förbi blir de bara mer ihärdiga! ”Glöm inte det här!”, ”tänk på det här!”. Jag är väldigt omindful i vardagen, gör tusen saker samtidigt och försöker alltid vara så effektiv som möjligt, så jag klandrar dem inte. Men det är svårt att lugna ner tempot i huvudet. :)

        Gilla

      2. Jag är precis så och min kbt-tant tjatar jättemycket om att jag inte ska följa första bästa tanke hela tiden, dvs släppa allt så fort jag kommer på nåt nytt – det mesta kan vänta, öva verkligen på att göra färdigt något innan du börjar med nästa! Det gäller även meditationen. Gör klart den, SEN kan du tänka på allt annat! Och ett annat tips: sitt stilla och låt tankarna hopa sig i fem minuter först. Skriv ner allt irr som dyker upp. Gå sedan in i medi-mode och försök känna dig trygg i att allt du behöver tänka på efteråt finns på pappret framför dig när du är klar. Nu kan du ta tio minuter utan att tänka på dem. Testa! Och minns att det är så här för nästan alla. Ingen kan bara stänga av! Ingen! Det är en resa. KRAM!

        Gilla

Säg nåt!

