Slut på dekadens

IMG_1578.JPG
På tal om kaffe – för andra dagen i rad låter jag bli att dricka det. Har haft ont i magen ett tag och fattar att det beror på mitt något dekadenta leverne.

Under branden levde jag typ på snabba kolisar, helst kakor, och kaffe. Sedan dess har jag ryckt upp mig men alltså: det slinker fortfarande ner en del skräp.

Varför? För att jag får panik på min brist på energi, kastar i mig nåt som ger en snabb kick, men som dessvärre sänker energin IGEN och så måste jag ta en kaffe och så…

Runt runt runt i en cirkel dansade vi, jag och min snabba energi. Tills jag fick ont i magen alltså.

Nu är det hög tid att shejpa upp. De senaste dagarna har det därför blivit mer vegetariskt (så osugen på kött!), inget bubbelvatten (bubblar i magen…), mindre fett (vedertaget tips när det kommer till magont, dock svårt tycker jag… allt jag gillar är fett?!), mindre gluten och nu alltså bort med kaffet. Usch! Jag saknar det jättemycket. Kaffe är typ min bästa kompis och snuttefilt. Men jag tror verkligen att det kommer att hjälpa.

Och så ska jag försöka ta det lite allmänt lugnt… Det känns inte som nån uppoffring om jag ska vara ärlig ;-)

Vad gör du om du får ont i magen så här?

20 reaktioner på ”Slut på dekadens

  1. Jag har lite av en detox light själv nu också. Det bara kom över mej – meeeera grönt! Som om kroppen bara kräver det, ge mej näring! Socker och kött har fasats ut senaste dagarna mer och mer. Knappast forever, men jag behöver absolut rannsaka litegrann. Det kanske är höstens melodi?! Kram på dej och hoppas magen snart blir glad igen!

    Gilla

  2. Dricker mitt kaffe ändå, fast kanske lite mindre. Och med kokosmjölk i (för att lindra). Äter Probi Mage till lunch och middag (även om det står 1 gång/dag på burken), äter regelbundet, inte småäta, äter mat som jag mår mentalt bra av. Stressar av, försöker sova, och träna lagom.

    Gilla

  3. Blir dålig i magen av godis. Nu äter jag det inte varje dag men varför fortsätter jag med det så pass ofta ändå när det gör mig dålig? :)
    Dumt.
    När det gäller alkohol har jag slutat på obestämd tid eftersom jag mådde dåligt bara efter nån öl. Sedan 11 januari är bom stopp för alkohol. Heja mig :)

    Gilla

  4. Säger som kloka Erika ovan – det där med att djupandas och vila funkar bäst! Tydligen är djupandningen så himla mycket bättre och viktigare för oss än jag hade hajat, fast det har väl säkert alla andra vetat jättelänge :)
    Testa lite sånt spicy te (typ kashmir eller liknande). Det brukar jag ta när jag egentligen vill ha kaffe men ska vara snäll mot magen. Funkar inte lika bra som kaffe, men det är gott och ger lite klös iaf!

    Gilla

  5. Jag äter mer fett! Stryker socker (skip och illamående), frukt (jäser och bubblar i magen), gluten (rena giftet för tarmarna) och mejeri (laktosfritt hjäper inte). Då mår jag perfekt. Men det tog 30 år av magont för att förstå vilka mina bovar var. Kaffe går hur bra som helst för mig!

    Gilla

  6. Jag gör som dig, bort med kaffet, drar ner på onyttigheter (socker, vitt mjöl) mindre kött, mejeriprodukter. Tar något bra te från Pukka istället, gärna grönt. Mer frukt och grönsaker. Äter probiotika från Helhetshälsa. Stressar mindre givetvis. Avslappning, bada badkar, kanske lite meditation.

    Lycka till! :-)

    /Tina

    Gilla

  7. Jag har precis börjat fatta att min mage inte alls gillar kolsyra. Och pasta och ris (bröd i lagom mängd och potatis är inga problem)., men det har jag vetat rätt länge nu.
    Fast sen har jag märkt en annan grej också, och det är att min mage gillar typ inget alls i kombo med stress. Så att ligga på soffan och andas ner till magen en stund brukar vara ett bra botemedel istället för att dra ner på allt jag annars gillar :D (fast helst skippar jag ju skitmat i mer än lagom mängd alltid ändå)

    Gilla

  8. När min mage känns i olag brukar jag som du dra ned på snabba kolhydrater och gluten. Undviker inte fett dock då jag nästan tycker det ger en bättre känsla i magen? Tänker att det kanske är för att det ger lång mättnad och en då inte behöver hålla på och bråka så mycket med magen.
    Hoppas det känns bättre snart.

    Starkt jobbat utan kaffe förresten! Haha, jag skulle bli en alltför läskig människa utan (det är ju iof läskigt i sej…hm)

    Gilla

    1. Klok tanke om fettet där! Dessutom beror det så klart på typ av fett: hårt stekt är inte det snällaste från magen, men nog borde turkisk yoghurt till exempel vara ett snällare alternativ, för att ta ett fett exempel.

      Gilla

Säg nåt!

