Hon med mögellukten nu igen

IMG_1399.JPG
Snälla bloggvänner, hjälp mig med råd i en fråga om mina älskade löpisar!

Grej som alltid händer mig: det kommer ett regnoväder, jag springer långt och länge i det, fötterna plaskar i skorna, det är ganska mysigt, jag kommer hem, stoppar i tidningspapper, skorna torkar – men de slutar aldrig lukta surt!

Är du med mig? Har du hjälpen? Råden och tipsen? Jag vill verkligen få bort den här skunken.

Kram!!!

12 reaktioner på ”Hon med mögellukten nu igen

  1. Jag hittade några tips här (http://hemochharmoni.se/info/dalig_lukt_inomhus) som kanske kan hjälpa dig:
    *Låt skorna torka mellan användningarna, låt de stå på en torr plats i flera dagar.
    *Frys ned skorna några timmar, ställ de i frysen eller ute om det är minusgrader. Se därefter till att torka dem ordentligt över natten genom att lägga i tidningspapper. Det går även bra att lägga in de i ett torkskåp, men använd ändå tidningspapper i skorna.
    *Med bikarbonat i skorna kan man även få bort lukten, låt de stå med bikarbonat över natten.
    *Tvätta i tvättmaskin med minst 60 grader, kolla dock att de tål maskintvätt och torka de i torkskåp eller med att stoppa i tidningspapper.

    Bikarbonat har jag testat och det fungerade :)

    Gilla

  2. Ättika! Det reagerar med de goa salterna i fotsvetten så att det i stället bildas estrar (sånt som ger go lukt till godis bland annat). Typ det enda jag kommer ihåg från gymnasiekemin, om vi bortser från lärdomen att en kan kyla dricka genom att lägga en blöt handduk runt så att vattnet avdunstar och på så vis för bort energi – värme – från drickan :3 Weeell…

    Gilla

      1. Jag har faktiskt inte provat själv, ännu, men jag skulle tro att det bara är att droppa i lite, alternativt halvdränka en trasa och trycka ner :-)

        Gilla

  3. Ska jag vara ärlig är jag nog aldrig tillräckligt nära mina skor med näsan för att jag ska känna det….. Haha! ;-)
    Eller också har jag världens sämsta luktsinne och går omkring och stinker? Hoppas någon säger till mig i så fall!

    Kram M

    Gilla

  4. Jag sätter in mina i torkskåpet eller låter dem ligga i hetaste solhörnet (funkat superbt i sommar då vi haft medelhavsvärme och sol) på trädgårdsbordet ;)
    Så snabbtork, ja.

    Gilla

  5. Skotork! Tror knepet är att de ska få torka helt innan du använder dem nästa gång. Så en skotork är toppen, torkar snabbt och tar inte så mycket plats. Sen finns det ju alltid sådana där bollar som ska ta bort lukt men de fungerar sådär tycker jag.

    Gilla

Säg nåt!

